tirsdag den 17. marts 2015

Hjemmestrikket sjal - med opskrift


Som hjemmegående har jeg ofte en del tid at slå ihjel, derfor elsker jeg at kaste mig ud i nye projekter. Jeg har aldrig strikket noget så stort før, og det har ikke været nemt. Når man først er kommet ind i rytmen er det dog ikke ligeså slemt. Men det tager tid. Dette sjal har taget mig en uges tid at strikke, men jeg har ikke strikket alle dage, så jeg tror godt det kan gøres hurtigere, hvis man har tiden til det. Jeg er positivt overrasket over hvor godt det er blevet og jeg har allerede tanker om, at strikke et mere til min kone. Det er et super hyggeligt projekt, som man kan sidde og sysle med imens man ser film eller en god serie. Især hvis man, som mig, er dårlig til at holde fokus. Dette sjal er strikket med noget ret billigt garn fra Kvickly, sort med glimmer. Det var egentlig bare et prøvesjal, men det blev så fint at jeg vil beholde det til de kommende sommeraftener i parken eller på altanen.

Opskriften er således (jeg har ændret lidt i den, da jeg ikke altid følger opskriften 100 procent):

Garn: blødt garn som er forholdsvis elastisk. Jeg har brugt "Capri" i farven sort m. glimmer fra Kvickly. Det er godt til nybegyndere, da man kan bruge det til de fleste ting.

Strikkefasthed: 13 m. = 10 cm retstrik (Jeg har ikke rigtigt forstand på dette, så jeg strikker bare)

Strikkepind: Rundpind nr. 7 (80 cm) (du kan starte på almindelige strikkepinde og så skifte når arbejdet fylder det hele, men jeg brugte rundpind fra begyndelsen og det fungerede fint)

Start:

Slå 5 m. op. Strik først 1 p. r. (= vrangsiden) og derefter udt:

1. p: 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r.

2. p: 9 r

3. p: 1 r, slå om, 3 r, slå om, 1 r, slå om, 3 r, slå om, 1 r

4. p: 13 r

5. p: 1 r, slå om, 5 r, slå om, 1 r, slå om, 5 r, slå om, 1 r

6. p: 17 r

Fortsæt på denne måde, indtil du har 165 m imellem omslagene. Det vil sige at den sidste p er således:

1 r, slå om, 165 r, slå om, 1 r, slå om, 165 r, slå om, 1 r

Derefter afslutter du arbejdet og lukker af.

frynserne laves således:

Klip 25 cm lange tråde og saml dem i bundter af 4 tråde. Disse lægges dobbelt til hver frynse. Jeg slog en knude omkring det øverste stykker af frynsen, så de hang ordentligt sammen. Sæt en frynse fast i trekantens spids og ellers med cirka 6 cm mellemrum langs de to skrå sider. Til sidst studser du frynserne, så de allesammen er lige lange.


(Det er forresten min søde kone som er modellen på disse billeder)

Jeg håber at det er til at forstå! Strik godt! - Luna



Ingen kommentarer:

Send en kommentar