onsdag den 6. maj 2015

Idræt - Blev du også valgt til sidst?

Dengang jeg gik i folkeskole, stod dette fag på skemaet, i hvert fald én gang om ugen. Men det var ikke nok! Hver eneste gang lærerne ikke vidste hvad de skulle lave med os, så blev vi tvunget til at spille rundbold. Jeg gik i en klasse, hvor stort set alle gik til en eller anden form for boldspil i deres fritid, og derfor var rigtigt, rigtigt gode til det. Så var der mig... som gik til springgymnastik...og var dårlig til det.



Lige siden vi startede med at have idræt i de små klasser, har jeg hadet det så voldsomt, at jeg stadig bliver vred når jeg tænker tilbage på det. For mig var idræt hverken sjovt eller udfordrende, tværtimod var det et mareridt. Hvorfor var det så det? Jeg var ikke god til boldspil. Jeg var ikke god til hverken fodbold, håndbold, rundbold, stopbold, høvdingebold eller volleyball. Jeg var heller ikke en hurtig løber eller god til at svinge et bat. Jeg var ikke stærk eller god til at ramme.

Jeg var en helt almindelig pige, som godt kunne lide at spille musik og at synge. Jeg gik til blokfløjte, kor og klaver i min fritid, og som sportsgren gik jeg altså til springgymnastik. Gymnastikken var ikke noget konkurrencehold, så man skulle ikke være specielt dygtig for at være med og det passede mig helt fint, for sport har aldrig rigtigt sagt mig noget. Jeg gik i en klasse hvor 90% af dem jeg gik i klasse med, var sports typer, hvilket betød at jeg var nedstemt hver eneste gang, vi skulle lave noget andet i timerne end planen var. Det synes jeg bare er så strengt! Hvorfor skulle flertallet altid bestemme? Jeg hadede alle vores fritimer, fordi jeg var tvunget til at stå og se dum ud, imens jeg spillede rundbold med folk som var vildt gode til det. Jeg blev altid valgt til sidst, og det var selvom mine bedste veninder skulle vælge hold. Det var frygteligt! Hvorfor fik jeg ikke lov til at vælge noget andet? Hvorfor lyttede lærerne aldrig til mig?

Fra jeg var helt lille, har jeg altid vidst at jeg ikke var god til sport og slet ikke til holdsport. Jeg ville have elsket hvis vi fik lov til at danse, dyrke yoga eller løbe en tur til idræt. Men det skulle absolut være boldspil og jeg skulle absolut ydmyges i hver eneste idrætstime. Selv da jeg gik på gymnasiet skulle jeg prise mig lykkelig, hvis vi fik lov til at løbe eller danse. Størstedelen af tiden skulle vi spille volleyball og uanset hvor mange uger vi øvede det, blev jeg sjovt nok aldrig god til det. Det gjorde i stedet bare at jeg pjækkede fra idræt og hadede at være der.

Nu er det jeg sidder og tænker: kunne man ikke ændre det? På gymnasiet burde man komme igennem lidt flere sportsgrene end de få jeg var igennem. I folkeskolen burde man virkelig ændre idræts timerne. Stod det til mig, havde man én times idræt hver eneste morgen. Så fik man sin daglige motion og det er en god måde at vågne på, men det skulle være anderledes. Der skulle være hold man kunne melde sig på. For eksempel et hold hvor man kunne spille bold, et hold hvor man kunne dyrke gymnastik, et aerobichold og et løbehold. Så ville der være noget hvor de fleste kunne være med. Om ikke andet, så kan de fleste i hvert fald løbe eller gå en tur. Jeg ville have været lykkelig, hvis jeg kunne vælge imellem flere ting, i stedet for altid at være taberen som stod til sidst, når der skulle vælges hold. Jeg synes by the way, at den måde man vælger hold på i folkeskolen er vildt ubehagelig. Det burde da være læreren der gjorde det og det skulle være tilfældigt, så man ikke endte i den situation hver eneste gang, hvor taber Luna stod alene tilbage og en ubehagelig stilhed bredte sig i idrætshallen.

Jeg håber de har ændret idrætstimerne på de fleste skoler nu, for jeg er ret sikker på at jeg ikke er alene om det. Den dag i dag, får jeg stadigvæk helt ondt i maven når jeg tænker på idrætstimerne og hvor uretfærdigt jeg syntes det var. Når man altid bliver valgt til sidst og samtidig er bange for bolde, så er rundbold lige pludselig ikke så sjovt.

. Luna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar