mandag den 29. juni 2015

Boganmeldelse - Exorcisten


Af: William Peter Blatty

- Sprechen Sie deutsch? spurgte Karras forsigtigt.
- Flere små julelege?
- Sprechen Sie deutsch? gentog han, mens hans puls stadig bankede af fjernt håb.
- Natürlich, vrængede dæmonen til ham. Mirabile dictu, ikke?
Jesuittens hjerte hamrede. Ikke blot tysk, men også latin! Og det passede sammen!
- Quod nomen mihi est? spurgte han hurtigt. Hvad er mit navn?
- Karras.
Og nu stormede præsten ivrigt videre. - Ubi sum? Hvor er jeg?
- In cubiculo. I et værelse.
- Et ubi est cubiculum? Og hvor er værelset?
- In domo. I et hus.
- Ubi est Burke Dennings? Hvor er Burke Dennings?
- Mortuus. Han er død.
- Quomodo mortuus est? Hvordan er han død?
- Inventus est capite reverso. Han blev fundet med hovedet drejet om.
- Quis occidit eum? Hvem dræbte ham?
- Regan.
(Citat s. 286)

"Exorcisten" er en fortælling om en bekymret mor, et alvorligt sygt barn med mulig personlighedsspaltning, selvom alt tyder på noget andet. En præst som har mistet sin mor for nyligt, en mordsag og en politimand som efterforsker sagen... og så kommer der også en dæmon ind i billedet. Det går ikke stille for sig, i det ellers så hyggelige hus, hvor Regan på tolv, bor med sin mor og deres husholdersker.

Der begynder pludselig at ske mærkelige ting for den tolvårige Regan. Der kommer underlige bankelyde fra hendes værelse og hun klager over at hendes seng ryster. Hendes ting forsvinder også på mystisk vis. På få dage, begynder hendes personlighed også at ændre sig... hun begynder at blive pervers og ubehagelig og langsomt ændrer hendes stemme sig også. Hun er ikke længere Regan, men et andet væsen, som lever indeni hende, som hun ikke kan slippe af med. Langsomt er der mindre og mindre kontakt med den rigtige Regan, og hendes krop fungerer i stedet som tilflugtsted for det fremmede væsen. Der er meget tvivl om hvad hun fejler men efter at have været blevet grundigt undersøgt af både læger og psykiatere, står moderen stadig uden svar. Ingen kan hjælpe og hun bliver mere og mere frustreret. Hun kan ikke længere kende sin datter og er overbevist om at nogen ondt lever indeni hende. Hun kontakter derfor præsen Karras, som muligvis kan hjælpe...

Jeg havde ikke regnet med at bogen ville være så god. Men den var virkelig god! Filmen af samme navn, har aldrig rigtigt sagt mig så meget. Da jeg var yngre gik der skrækhistorier om filmen, og at den bare skulle være helt vildt uhyggelig, så det var noget af en skuffelse for mig, da jeg så den og slet ikke blev bange. Jeg har den på dvd, men mest som en del af min gysersamling, fordi det er sådan en man skal have. Bogen derimod er simpelthen så spændende. Jeg synes det er skønt af følge frustrationen hos moderen og hele præstens baggrundshistorie, samt Regans udvikling i løbet af fortællingen. Man skal ikke se bogen som en gyserroman, for det er det ikke. Men det er en fantastisk historie og den er rigtigt, rigtigt spændende. Den er samtidig godt fortalt og sproget er nemt at forstå, og det synes jeg altså er ret vigtigt. Alt i alt var det bare en skøn oplevelse at læse den og det synes jeg også i andre skal gøre!

Bogen får 4 ud af 5 stjerner ****

- Luna



Ingen kommentarer:

Send en kommentar