tirsdag den 23. juni 2015

Boganmeldelse - Hvis jeg bliver

Af: Gayle Forman

Jeg løber tilbage til den grøft, jeg kom fra, og kan se en hånd stikke op. "Jeg er lige her, Teddy!" råber jeg. "Ræk mig din hånd, så trækker jeg dig op." Men da jeg træder nærmere, kan jeg se små glimt fra det sølvarmbånd med små cello-charms og mini-guitarer, som Adam gav mig til min syttenårs fødselsdag. Det er mit armbånd. Jeg havde det på i morges. Jeg kigger ned på mit håndled. Jeg har det stadig på. Jeg kanter mig nærmere, og nu kan jeg se,  at det slet ikke er Teddy, der ligger i grøften. Det er mig. (Citat s. 15)

"Hvis jeg bliver" er en utroligt rørende historie. En fortælling om musik, kærlighed, venskab og alt det gode og svære i livet. Det handler i høj grad om at tage et vigtigt valg. Livet eller døden?

Mia er en helt almindelig pige som er vild med klassisk musik og spiller cello. Hun er ikke ligefrem en af de populære, men bare normal. Hun bliver kærester med den seje fyr, Adam, som spiller i et rockband og har både en lovende fremtid foran sig på en vigtig musikskole og en bedste veninde, Samtidig har hun en vidunderlig familie som elsker hinanden. Selvom alting ikke er helt nemt hele tiden, og hun skal beslutte sig for sin egen fremtid, ser hendes liv faktisk helt okay ud. Det er lige indtil der sker et frygteligt uheld og alting går i stykker. Skal hun kæmpe videre? Er det dét værd?

Jeg græd som pisket da jeg læste de sidste sider af bogen! Jeg græder virkelig sjældent til bøger, så det var en ret vild oplevelse! Den slår hårdt. Det er en rigtig god og gennemtænkt fortælling, hvor man både følger fortid og nutid, og det kan jeg rigtigt godt lide. Bogen får helt sikkert nogle tanker igang i hovedet og en masse følelser. Især følelsen af "hvad hvis det var mig?" - det er altid fedt (frygteligt) men fedt. Den rammer plet og er meget rørende. Den har sine sjove momenter, men jeg synes måske den mangler humor. Det kan godt blive lidt for alvorligt. Udover det, er det en fin og følsom bog, som jeg var rigtigt glad for at læse (og som jeg læste på seks timer!)

Bogen får 3 ud af 5 stjerner ***