tirsdag den 23. juni 2015

Boganmeldelse - Langolinerne

Af: Stephen King

"Se jer godt om, kammerater tidsrejsende. Dette er fortiden. Den er tom, den er tavs. Det er en verden... måske et univers... med lige så meget indhold og mening som en tom malerbøtte. Jeg tror, vi er hoppet et meget kort stykke i tid, måske kun et kvarter... i det mindste til at begynde med. Men verden er allerede ved at gå i opløsning omkring os. Sanseindtrykkene forsvinder. Elektriciteten er allerede væk. Vejret er, som vejret var, da vi foretog vores hop ind i fortiden. Men det forekommer mig, at mens verden skruer ned for blusset, er tiden selv ved at sætte farten op i en slags spiral... at lukke sig sammen om sig selv. (Citat s. 146)

"Langolinerne" er en roman fra samlingen "Four Past Midnight" som også indeholder 3 andre romaner af Stephen King. Det er en typisk King historie, hvor man godt kan blive lidt forvirret undervejs og give lidt op, men hvor det hele hænger sammen til sidst. Det er altid lidt underligt og lidt forstyrret, men man er i det mindste underholdt imens.

"Langolinerne" er en fortælling om tid. Om fortid, nutid og fremtid. Hvad sker der hvis et fly pludselig sidder fast i fortiden? Hvad sker der med passagererne? Hvordan kommer de overlevne væk fra fortiden igen og kan de nå det, inden fortiden bliver ryddet af vejen. For som vi alle ved, er fortid før i tiden, og den er forsvinder ligeså hurtigt som den er kommet. Nogen skal jo fjerne den... her kommer langolinerne ind i billedet.

Jeg må indrømme at jeg har læst bogen over to omgange. Jeg startede med den for flere måneder siden, men gik lidt i stå. I dag besluttede jeg mig for, at jeg ligeså godt kunne forsøge at komme igennem den og jeg fortryder det ikke! Selvom bogen godt kan være lidt forvirrende, fordi der er rigtigt mange personer med (med MANGE forskellige navne), og det kan være svært at huske hvem der er hvem, så er den spændende fra start til slut. Man sidder med mange spørgsmål undervejs, men får besvaret dem alle sammen til sidst, og det er bare rigtigt rart. Stephen King er en fantastisk forfatter med en syg fantasi og jeg bliver overrasket hver gang, jeg læser en af hans bøger. Han er bare en god fortæller! - Man skal bare lige vende sig til den måde han skriver på og at han (næsten) altid, fortæller lange baggrunds historier, om sine personer. Det kan godt være irriterende i starten, men man lærer at sætte pris på det. Denne her bog er ikke et mesterværk som "Det Onde" og "Ondskabens Hotel" - men det er en god fortælling og man sidder med nye spørgsmål hele tiden. Jeg var underholdt.

Bogen får 3 ud af 5 stjerner ***