lørdag den 25. juli 2015

Boganmeldelse - Anna og det franske kys


Af: Stephanie Perkins
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sidetal: 388
Original sprog: Amerikansk "Anna and the french kiss"

"Tror du virkelig, han kan lide mig?" Jeg kan ikke lade være.
Hun sukker. "Anna. Han driller dig hele tiden. Det er det klassiske dreng-hiver-i-piges-fletning-syndrom. Og så snart nogen andre gør det, tager han altid dit parti og beder dem om at skride.
"Hmm."
Hun tøver. "Du kan virkelig godt lide ham, kan du ikke?"
Jeg kæmper for ikke at græde. "Nej, det er ikke på den måde." (Citat s. 282)



"Anna og det franske kys" er en historie om kærlighed og venskab, som befinder sig i det smukke Paris. Det er historien om pigen Anna, som støder ind i den lækre St. Clair første skoledag, på en kostskole i Paris (hvor hun bestemt ikke vil være, men er blevet tvunget af sin onde far!) og falder pladask for ham. Men før hun kan indse hvor meget han betyder for hende, skal hun vende sig til farlige Paris, til en helt ny kultur og helt andre mennesker, end dem hun kender hjemmefra. Hun skal finde nye venner... nye drenge. Men hvad med Toph som venter på hende derhjemme? Skal hun glemme ham, eller skal hun glæde sig til at se ham igen? Og St. Clair er jo alligevel sammen med Ellie, så måske bør hun bare glemme ham...

Bogen beskriver den store kærlighed helt perfekt. Hvordan det føles at være så forelsket, at det nærmest ikke er til at holde ud. Alle de spørgsmål man stiller sig selv hele tiden, alle de timer man bruger på at tænke på personen. Hvad personen mon laver, eller hvad de har på. Hvem de er sammen med. Den beskriver også hvor svært det kan være at indse, at man er forelsket i en, man ikke ved om man kan få. Når man ikke ved om man overhovedet har en chance. Hvor frygteligt det føles i maven, når man ser personen kysse en anden. Kramme en anden. Samtidig får man et skønt billede af Paris og omgivelserne omkring kostskolen. Naturen, bygningerne, biograferne. Bogen er skrevet med en masse humor, og jeg tog mig selv i at grine flere gange imens jeg læste.

"Anna og det franske kys" er en helt vidunderlig historie. Jeg kunne slet ikke få nok. Jeg kunne have læst den på en dag, hvis jeg ikke havde andre ting at lave. Det er blevet en af mine absolut yndlings bøger nu, og jeg er så forelsket i Anna og St. Clair, og deres vidunderlige forhold. Til alle jer som ikke har læst bogen: gør det! NU! I vil ikke fortryde det. Den er fantastisk!



Bogen får 5 ud af 5 stjerner (og mere til!) ***** 

- Luna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar