Boganmeldelse - En vampyrs bekendelser

Sidetal: 339
Oversat fra: Amerikansk

"Hvor mange bånd har du med?" spurgte vampyren og vendte sig nu, så den unge mand kunne se hans profil. "Er der nok til et helt livs historie?"
"Ja, bestemt, hvis det er et godt liv. Sommetider interviewer jeg både tre og fire mennesker på en aften, hvis jeg er heldig. Men det skal være en god historie... det er da rimeligt nok, ikke?"
"Absolut rimeligt," svarede vampyren. "Jeg vil gerne fortælle dig min livshistorie. Det vil jeg meget gerne."
"Fint," sagde den unge mand. (Citat s. 5)

"En vampyrs bekendelser" handler om Louis liv. En vampyr som har levet i mange år, som så gerne vil fortælle sin historie. Bogen er hans fortællinger om hvordan han blev til vampyr, hvordan han blev forvandlet af den kyniske Lestat, som han ikke kan fordrage, men stadig lever sammen med. Det er fortællingen om hvordan de sammen forvandler det smukke pigebarn, Claudia, til vampyr og hvor svært det er for hende at forstå, at hun aldrig bliver en voksen kvinde, men er tvunget til at være barn for evigt. Samtidig er det en historie om søgen efter andre vampyrer som deres slags, og hvor vigtigt det er at være blandt sine egne. Det er en fortælling om had og kærlighed, liv og død og om sammenhørighed.

Da jeg endelig blev færdig med bogen, var jeg helt udmattet! Der er så ufattelig meget ligegyldigt med i historien, som bare fylder og gør bogen tung og kedelig, og det er bare så ærgerligt, for meningen med bogen er så god. Jeg kunne enormt godt lide historien om Louis og endnu mere om Claudia. Det er så fin en fortælling. Samtidig var jeg vild med deres forhold til hinanden, og hvordan han passer på hende, som var han hans datter, og samtidig er forvirret, fordi han hele tiden glemmer hvor gammel hun egentlig er. Jeg elsker deres had/kærligheds forhold og jeg synes det er rigtigt spændende, MEN jeg synes godt nok der er meget tungt stof med i bogen, som jeg ikke rigtigt mener passer ind. Det kan være utroligt svært at fjerne de dele, fordi de er med til at fortælle historien, men jeg synes godt nok den blev meget lang. Jeg har flere gange måtte lægge bogen væk, fordi jeg var ved at falde i søvn, og sådan har jeg faktisk aldrig haft det før.

Men når det er sagt, så er det en rigtig god fortælling og man ved aldrig rigtigt hvad der kommer til at ske. Det er rart med en vampyrfortælling, hvor vampyrerne ikke glimter i sollyset eller har ufattelige kræfter. De her vampyrer har rent faktisk svagheder og det er så skønt! At de ikke kan manipulere med folks tanker og at de er nødt til at sove i kister. Yay. Det varmer mit lille vampyrhjerte. Når det så er sagt, vil jeg stadigvæk meget hellere læse "The Vampire Diaries" end at genlæse "En vampyrs bekendelser" - for så fantastisk var den altså ikke.

Bogen får 2 stjerner ud af 5: **