mandag den 27. juli 2015

Boganmeldelse - Lola og naboens søn

Af: Stephanie Perkins
Sidetal: 375
Oversat fra: Amerikansk "Lola and the boy next door"

Jeg har kun tre simple ønsker, og de er virkelig ikke for meget at bede om.
Mit første ønske er at tage til skolens vinterbal klædt ud som Marie Antoinette. Jeg vil have en paryk, der er så kunstfærdigt udformet, at den ville kunne gøre det ud for et fuglebur, og en kjole så bred, at jeg kun ville kunne komme ind i balsalen gennem et par dobbeltdøre. Men når jeg ankommer, vil jeg hive op i mit skørt og afsløre et par militærstøvler med plateausåler, så alle kan se, at jeg - under flæserne - er punkrock.
Mit andet ønske er, at mine forældre vil acceptere min kæreste. De hader ham. De hader hans afblegede hår, der altid har mørke udgroninger, og de hader hans arme, der er tæt tatoverede med edderkoppespind og stjerner. De siger, at han bevæger øjenbrynene på en nedladende måde, at hans smil altid er smørret og selvtilfreds, og at de er trætte af at høre lyden af hans øredøvende musik fra mit værelse og at skændes med mig om, hvad tid jeg skal være hjemme, hver gang jeg skal ud og høre hans band spille på en klub.
Og mit tredje ønske?
At jeg aldrig, aldrig, aldrig skal se Bell-tvillingerne igen. Nogensinde! (Citat s. 7)

"Lola og naboens søn" er fortællingen om pigen Lola, som kan lide at klæde sig i skøre og fjollede kostumer hver eneste dag. Lola har kæresten Max, som er en badboy der spiller i band og har tatoveringer på armene. Lola mener selv at Max er den eneste ene og at der forhold er fantastisk. Men da Bell-familien pludselig flytter tilbage til nabohuset, må Lola genoverveje sine følelser for Max, Hendes gamle flamme, naboens søn, Cricket Bell, bor nemlig også i huset og han er vild med Lola. Nu bliver Lola nødt til at finde ud af, om hun vil have badboy Max eller den søde fyr i nabohuset.

Bogen beskriver de fleste dilemmaer, man står i som teenager. Kærlighed, venskaber, mode og forældre. Samtidig kommer den også ind på vigtige emner som homoseksualitet, og det synes jeg er rigtigt godt. Lola er en skøn karakter og jeg er vild med hendes mærkelige kostumer og hendes tanker om mode og det at skille sig ud fra mængden. I "Anna og det franske kys" forelskede alle sig i den vidunderlige St, Clair, men i denne bog, er jeg sikker på at der er et par stykker, som forelskede sig i Cricket. Det er jeg faktisk ikke i tvivl om. Forfatteren er virkelig god til at skabe personer, som man ikke kan undgå at holde af. Vi møder også Anna og St. Clair som bipersoner i denne bog, og jeg elsker referencen! Ligesom i bogen "Let it snow" hvor de samme personer opstår mere eller mindre i alle 3 historier. Det er jeg personligt helt vild med!

Du skal virkelig være mærkelig, hvis du ikke kommer til at holde af Lola. Bogen er vidunderlig og hvis det overhovedet er muligt, næsten bedre end "Anna og det franske kys". Og det er svært. Jeg er sikker på at jeg kommer til at læse denne bog igen og igen, for det kan jeg da slet ikke lade være med. Jeg vil give samme gode råd, som jeg gav i anmeldelsen af "Anna og det franske kys": Læs den! Eller du vil hade dig selv for evigt.