tirsdag den 21. juli 2015

Er jeg gammel nu?



For længe siden, inviterede jeg alle mine venner til min fødselsdagsfest, da det er en fast tradition hvert eneste år, og samtidig det eneste tidspunkt på året, hvor vi alle sammen ses. Det er ikke alle mine venner som er venner med hinanden, men de fleste. Jeg synes derfor det er rigtigt hyggeligt, at vi alle sammen kan mødes og hygge, ligesom vi gjorde i gymnasiet, hvor de fleste af os, kender hinanden fra.

Men de seneste par år, har noget forandret sig. Selvom det stadigvæk er rigtigt hyggeligt og alle folk er glade for at se hinanden, så bliver der bare ikke festet igennem på samme måde. Det er sådan at de fleste kun drikker 2-3 øl, for derefter at tage hjem igen ved 01:00  - tiden, selvom festen først startede klokken 20:00. Det er altså ikke særligt mange timer, når man ikke ses mere end et par gange om året. Da vi var yngre, startede festen efter aftensmad og fortsatte til tidligt næste morgen. Festen stoppede nærmest ikke før alle var fulde. Jeg kunne lide det på den måde. Jeg elskede festerne til den lyse morgen og alle de fulde mennesker. Jeg elskede de spontane byture og at folk blev og overnattede, fordi de var for udmattede til at tage hjem. Hvad skete der med alt det?

Er vi blevet for gamle til at feste? Er det mig som er underlig, fordi jeg bare ikke kan få nok af at feste som en teenager, eller er det mine venner som er kedelige?
Min bedste veninde bor i Sønderborg, og der virker det som om de stadigvæk fester igennem som vi gjorde det dengang. Hun tager nærmest i byen hver fredag og går først i seng om søndagen. Det sker bare ikke længere i min vennekreds. De første går som regel kold omkring 23:00. Før i tiden kunne vi også sidde proppet sammen i en lille bitte lejlighed, fordi der kom alt for mange mennesker, til at vi kunne være der alle sammen. Nu kommer der højst 8 (og det er hvis man tæller mig og Julie med) til vores fester.

Jeg kan godt se at det nok har noget at gøre med at folk har travlt, og at vi ikke alle sammen bor samme sted længere. Men størstedelen af min vennekreds bor altså i København, hvor jeg også bor. Hvad er forandret? Måske er det min tur til at indse, at jeg er tættere på 30 end på 20....

Om ikke andet, så savner jeg teenagefesterne til den lyse morgen og at kunne finde øldåser og bacardi breezer flasker i alle kroge af lejligheden flere uger efter festen. Jeg ved ikke om det er fordi mine venner er blevet ældre og jeg bare ikke kan følge med... eller om det er helt normalt når man når denne her alder. Men jeg tror jeg er færdig med at holde fødselsdagfest. Til næste år finder jeg på noget andet. Hvad laver man når man ikke længere kan feste igennem?

- Luna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar