mandag den 10. august 2015

Boganmeldelse - Den sommer alting ændrede sig


Af: Jenny Han
Forlag: CARLSEN
Sidetal: 247
Original sprog: Amerikansk "The summer I turned pretty"

Det var rigtigt. Mor kunne ikke fordrage, at jeg sladrede om Steven om sådan noget. Hun ville blot sige, at han havde brug for tid for sig selv, og at jeg kunne tage med næste gang, og at det desuden ville være meget sjovere at blive i huset med hende og Beck. Jeg sank dybere ned i sofaen med armene over kors. Chancen var forspildt. Nu sad jeg bare der som en dum sladrehank, den evindelige lille pige. På vej ud vendte Jeremiah sig om og dansede en hurtig lille dans for mig, og så kunne jeg alligevel ikke lade være med at le. Conrad så sig over skulderen og sagde: "Godnat, Belly."
Og det var så det. Jeg blev forelsket. (Citat s. 32)

"Den sommer alting ændrede sig" er historien om Belly på 15 år, og hendes sommer i det helt specielle sommerhus, hvor hendes familie, hendes mors veninde og hendes drenge, holder ferie hvert eneste år. Men noget er forandret i år. Conrad opfører sig mærkeligt. Han er begyndt at ryge og han drikker en del. Samtidig er han meget indelukket og er ofte på sit værelse. Samtidig møder Belly den søde fyr Cam, som får det til at boble i hendes mave. Udover følelserne for Cam, har Belly svært ved at beslutte sig for, hvem af drengene hun i virkeligheden er forelsket i. Er det den søde Cam? Hendes bedste ven Jeremiah? Eller den uopnåelige Conrad? Men udover alle de forvirrende følelser, er noget forandret.. skal drengenes mor skilles fra deres far? Og foregår der et eller andet med hende?

Det er en rigtig sommerhistorie. Sådan en man har lyst til at læse når man ligger på stranden og drikker drinks. Samtidig er det en rigtig tøsebog. Jeg tvivler på at jeg ville kunne få en mand til at nærme sig denne bog. Den kommer godt igennem temaerne kærlighed og venskaber, som de fleste ungdomsbøger berører på den ene eller anden måde, her fylder det dog ekstra meget. Samtidig kommer den også indover et så vigtigt emne som kræft. Det er dog ikke det som fylder mest og det synes jeg er rart. Det gør at bogen ikke bliver sørgelig og tung at læse. Det er en bog fyldt med sommerstemning, strand og havvand. Det er lige til at blive i feriestemning af. En rigtig tøsebog!

Det er en rigtig fin historie, men den kommer altså ikke op i nærheden af nogle af de andre kærlighedshistorier jeg har læst for nyligt. Men det er nok også fordi, kærligheden aldrig rigtigt kommer i gang. Der er lidt kysseri hist og her, men ikke rigtigt nok. Jeg vil nok mere kalde det en sommerhistorie end en kærlighedshistorie. Den fangede mig dog fra start til slut og jeg har faktisk læst fire og en halv time i streg, bare fordi jeg ville se hvordan den sluttede. Jeg er dog ikke fan af slutningen, da jeg synes drejningen med kræft kommer lidt for sent ind i bogen. Jeg havde regnet det ud for længst, så det kom ikke rigtigt bag på mig. Men hele historien om de forskellige drenge hun skal vælge imellem, er jeg helt tosset med. Jeg tror alle vi kender den følelse fra teenagetiden, hvor alting bare var så spændende og man forelskede sig i en ny hver eneste dag. Det var en fin bog og en rigtig hyggehistorie, men den kommer slet ikke i nærheden af "Anna og det franske kys" eller den slags.

Bogen får 3 ud af 5 stjerner: ***

- Luna  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar