Boganmeldelse - Doktor Søvn

Sig nu ja. For sådan hænger det sammen: Hvis det er Camillas barn, tog hun altså på bar og lod ham være låst inde i den her rådne lejlighed. Alene.
"Mor!"
Så fik drengen øje på kokainen på sofabordet og stavrede hen imod den mens den gennemblødte ble svingede fra side til side.
"Sik!"
"Nej, det er ikke slik," sagde Dan, selv om det naturligvis var lige hvad det var: slik til næsen.
(Citat s. 52-53)

"Doktor Søvn" er historien om Danny Torrance, mange år efter Hotel Overlook og alle rædslerne fra "Ondskabens hotel". Det er fortællingen om hvordan Dan levede som alkoholiker, men besluttede sig for at komme ud af afhængigheden via AA. Det er historien om Abra som skinner ligesom Dan. Hun skinner faktisk endnu mere end han nogensinde har gjort. Men noget ondt i form af "De sande forbundne" som lever af damp fra mennesker der skinner, kommer pludselig efter Abra og derfor må hende og Dan finde på en plan, for at bekæmpe dem. Det er dog ikke lige nemt og specielt Rose Hat er en trussel, da hun også skinner og derfor er stærkere end de andre "Sande". Det er nu op til Abra og Dan og deres evner, hvis Abra skal overleve og ikke blive til damp.

Bogen beskriver perfekt, hvordan det er at vokse op med et traume. Hvordan man lever i en afhængighed og hvor hårdt det er at komme ud af den igen. Samtidig giver den et indblik i, hvordan det er at leve med en særlig evne, som man ikke altid bryder sig om. Selvom den kan hjælpe, kan den også være en forbandelse. Udover at være en historie om det overnaturlige, om vampyrer og at skinne, er det også en fortælling om et specielt venskab mellem Abra og Dan. Om deres forbindelse til hinanden via deres evner. Jeg har sagt det før, men jeg er simpelthen vild med gode forhold mellem børn og voksne. Når der er en helt speciel forbindelse. Ligesom Dan havde det med Hallorann i "Ondskabens hotel". Det er skønt.

"Doktor Søvn" er en rigtig fin fortælling. Den er spændende det meste af tiden, men kan godt virke lidt lang. Der er en del som godt kunne have været fjernet, da det virkede ret ligegyldigt for historien. Jeg var dog mere forelsket i "Ondskabens hotel" end jeg er i denne bog. Den er simpelthen bare ikke ligeså god. Der skal dog også en del til, da det er en af mine yndlings bøger. Jeg synes Stephen King har gjort et fantastisk forsøg på en efterfølger til "Ondskabens hotel" og hvad der skete med Dan, men den rammer mig ikke ligesom den første bog. Det er bestemt ikke en dårlig bog, den er bare ikke fantastisk.