Boganmeldelse - Gåden om Alaska

Af: John Green
Forlag: HØST & SØN
Sidetal: 250
Original sprog: Engelsk "Looking for Alaska"

"Du er lige så klog som ham," sagde hun. "Selvom du er mere stille i det. Og sødere, men det sagde jeg ikke, for jeg elsker min kæreste."
"Du er heller ikke helt tosset," sagde jeg, overvældet over hendes kompliment. "Men det sagde jeg ikke, for jeg elsker min kæreste. Hov, vent lige lidt. Næh. Jeg har jo ikke nogen."
Hun grinede. "Det skal vi nok finde ud af, Prop. Hvis der er noget jeg kan skaffe dig, så er det en kæreste. Lad os lave en aftale: Du finder ud af hvad labyrinten er, og hvordan man kommer ud af den, og jeg skaffer dig et knald."
"Aftale." Vi gav hinanden hånden. (Citat s. 26)

"Gåden om Alaska" er historien om taberen Miles (også kaldet Prop), som starter på en kostskole, eftersom han er træt af at være ingenting, der hvor han kommer fra. Med det samme han starter på skolen, møder han den smukke og mystiske Alaska, som tryllebinder ham med sine former og lunefulde personlighed. Sammen med slænget af venner han får på skolen og sin værelseskammerat, Obersten, laver de sjov og ballade på skolen, hænger ud og hygger sig. Miles bliver ved med at håbe at der kommer til at ske noget imellem ham og Alaska, og det er på trods af at hun har en kæreste som hun elsker og at han senere selv, også får en kæreste. En skønne dag, hvor de alle er fulde, sker det endelig, Alaska kysser Miles. Derefter bliver intet som det var før...

Temaerne i bogen er noget så fint som venskaber og kærlighed. Men bogen kommer også ud i de mere alvorlige temaer som selvmord, død og sorg. Den går også hen og bliver krimiagtig i den sidste del af bogen og det synes jeg er rigtigt godt. Jeg havde overhovedet ikke set sidste del af bogen komme. Jeg havde lagt mærke til at der blev talt ned til dagen, hele bogen igennem, men det kom alligevel bag på mig. Det synes jeg er rigtigt fedt. Jeg elsker at blive overrasket. I bogen synes jeg personerne er rigtigt velskabt og jeg er blevet rigtigt glad for forholdet mellem Miles og Obersten. Det er bare et fedt venskab. Jeg har dog ikke været fan af Alaska, må jeg indrømme. Jeg synes både hun er lunefuld og egoistisk, og det er jo sådan set også meningen. Men jeg kan slet ikke forstå hvorfor de bruger så meget tid på hende, når hun egentlig er lidt af en bitch. Men sådan er det jo med så mange ting og jeg kender det faktisk godt, fra tidligere kærlighedsforhold. Man ved personen er en lort, men man kan ikke give slip alligevel. Det er sådan noget kærlighed kan gøre. Men venskaberne i gruppen er rigtig fin og deres relationer til hinanden (og den måde de taler på) er skøn og i bedste John Green - stil.

Det er altså bare en rigtigt god bog. Jeg var lidt bekymret efter den sidste John Green jeg læste, som var "Endnu en Katherine" der skuffede mig lidt. Så jeg håbede at denne ville gøre mig ligeså glad som de andre jeg har læst, af samme forfatter. Og hvor blev jeg bare glad. Det var en skøn bog med en masse dejlige personer og en spændende og god handling. Jeg er bestemt ikke skuffet, men derimod helt varm indeni og jeg glæder mig til flere af hans bøger. Den er helt klart det værd.