onsdag den 5. august 2015

Boganmeldelse - Paper Towns

Af: John Green
Forlag: HØST & SØN
Sidetal: 336
Original sprog: Amerikansk "Paper Towns"

Heroppefra kan man ikke se rusten og den revnede maling og alt det, men man kan se, hvad det i virkeligheden er for et sted. Man kan se, hvor kunstigt det hele er. Det er ikke engang hårdt nok til, at det kunne være lavet af plastic. Det er en papirby. Jeg mener, kig på den, Q: Se alle de lukkede veje, alle de veje, der bare fører ind i sig selv, alle de huse, der er bygget til at falde fra hinanden. Alle de papirmennesker, der bor i deres papirhuse, hvor de brænder deres egen fremtid for at holde varmen. Alle de papirbørn, der drikker øl, som en eller anden bums har købt til dem i papirsupermarkedet. Alle er så besatte af at eje ting, at de bliver skøre af det. Det hele er lige så tyndt og skrøbeligt som papir... (Citat s. 69-70)

"Paper Towns" er fortællingen om drengen Q og hans søgen efter den mystiske og smukke Margo, som efter en fantastisk (og ulovlig) nat med Q, forsvinder sporløst. Men sporløst er måske så meget sagt, for Q og hans venner, finder flere og flere spor, som alle sammen peger i retning af hvor Margo er forsvundet hen. De er dog ikke længere sikre på, om hun er død eller levende, og sporene virker til at ende blindt. Finder Q nogensinde frem til hans barndoms kærlighed og tager hun imod ham, som han hele tiden har regnet med?

Fortællingen om den mystiske Margo og den meget almindelige Quentin Jacobsen, er en historie om mystisk, venskab, kærlighed og filosofi. Samtidig er det en lidt krimiagtig historie, hvor man skal regne de forskellige spor ud. Det er også historien om, hvordan billedet af den vidunderlige Margo, krakelerer mere og mere, i takt med at Q kommer tættere og tættere på at finde hende. Det en et eventyr hvor man må spørge sig selv, om det man kender egentlig er rigtigt og om man nu husker sig selv undervejs. Og når man så endelig når frem til målet, er det så overhovedet som man troede?

Jeg synes det er en rigtig fin og skøn bog. Den er let at læse og man kommer hurtigt igennem den. Jeg tror det fleste kan være med her. Jeg havde ikke læst bagsideteksten, så jeg havde ingen idé om hvad jeg gik ind til, da jeg startede på bogen, og jeg blev meget overrasket, for det var slet ikke hvad jeg havde regnet med. Jeg troede Margo ville være en meget større del af historien, da det lidt var mit indtryk ud fra bogens forside. Sommetider har jeg svært ved at sætte mig ind i en historie, hvis den er fortalt af en af hankøn. Især en teenagefyr, fordi det simpelthen er så langt fra mig og den jeg er. Men når man først har vendt sig til Q, så synes jeg det er en skøn fortælling. Jeg læste bogen på få timer og kunne slet ikke lægge den fra mig. Det er bestemt ikke noget mesterværk, men det er en rigtig god bog, som jeg godt kunne finde på at læse igen!