Boganmeldelse - Som stjerner på himlen

"Den perfekte dag. Fra start til slut. Uden at der sker noget forfærdeligt eller sørgeligt eller helt almindeligt. Tror du, det kan lade sig gøre?"
"Det ved jeg ikke."
"Har du nogensinde oplevet det?"
"Næ."
"Det har jeg heller ikke, men jeg leder efter sådan en dag."
"Tak, Theodore Finch," .... (Citat s. 19-20)

"Som stjerner på himlen" er fortællingen om den upopulære og mærkelige dreng, Finch og den pæne pige Violet, hvis søster er død i en bilulykke og derfor har lidt særlige regler fra forældre og skole. Ingen presser hende til noget, og hun kan altid bruge replikken "Jeg er ikke klar" og så må de lade hende være. De to mødes på en lidt besynderlig måde og derefter går rygtet, at Violet har reddet Finch fra et selvmordsforsøg. Og da Finch højlydt vælger Violet som sin projektpartner, bliver Violet for første gang i lang tid, presset til rent faktisk at gøre noget. Deres forhold udvikler sig hurtigt til mere end venskab og sammen udforsker de livet og området. Men så forsvinder Finch pludselig og Violet mister al kontakt med ham...

Bogen handler meget om kærlighed og venskaber, men også om den rolle man har i skolen og hvor vigtigt det er at have ordentlige mennesker omkring sig. Samtidig tager den selvmord op, som er et rigtigt vigtigt emne at få debatteret. Det er fortællingen om hvordan ens liv kan forandre sig fuldstændigt ved et dødsfald og hvordan selvmord ofte bliver behandlet anderledes, end hvis det skete ved sygdom eller en ulykke. Den giver et godt indblik i hvordan det er at leve med en tomhedsfølelse og på den amputerede måde, men at man på et tidspunkt kommer videre. Hvis man har modet til at kæmpe for det. Samtidig er det en vidunderlig kærlighedshistorie, som går lige i hjertet.

Jeg er fan. Jeg må indrømme at jeg fandt det en smule forvirrende, når fortælleren ændrede sig, men ellers har jeg faktisk ikke noget dårligt at sige om bogen. Det var en skøn historie og jeg var fanget fra start til slut. Den er spændende hele vejen igennem og der sker hele tiden noget man ikke forventer. Der var mange steder hvor jeg sad og tænkte "Det så jeg ikke komme!" og det er vidunderligt. Kærligheden imellem Finch og Violet er fantastisk og lyserød og slutningen fik mig næsten til at græde. Det var helt igennem en vidunderlig læseoplevelse. Tak til forfatteren!