søndag den 23. august 2015

Boganmeldelse - Will Grayson, Will Grayson

Af: John Green og David Levithan
Forlag: Politikens forlag
Sidetal: 392
Original sprog: Engelsk "Will Grayson, Will Grayson"

Tiny Cooper er ikke verdens mest homoseksuelle menneske, og han er ikke verdens største menneske, men han kunne nok faktisk godt være verdens største menneske, der er virkelig, virkelig homoseksuel, og han er også verdens mest homoseksuelle menneske, der er virkelig, virkelig stor (Citat s. 5-6)

***

Jeg er konstant splittet mellem at ville slå mig selv ihjel og slå alle omkring mig ihjel. Det er tilsyneladende de eneste to valgmuligheder. Alt andet er bare at slå tiden ihjel. (Citat s. 30)

"Will Grayson, Will Grayson" er historien om to vidt forskellige personer, som tilfældigvis har det helt samme navn. Da de tilfældigt møder hinanden i en pornobutik, ændres deres liv fuldstændig, også selvom det ikke har meget med deres navnebror at gøre. Den ene Will Grayson kæmper med venskabet til sin bedste ven, den store og homoseksuelle fyr, Tiny, som er i gang med at lave et teaterstykker over hans eget liv. Samtidig er han måske forelsket i Jane, og det er besværligt fordi hun allerede har en kæreste. Den anden Will Grayson er lidt fortabt. Livet siger ham ikke så meget og han har tendens til depression. Der er dog et lyspunkt. Den vidunderlig Isaac, som han har forelsket sig i via nettet og aldrig har mødt. Deres møde bliver dog ikke som han havde regnet med, men i stedet møder han Tiny, og der kunne godt være et eller andet der, selvom han slet ikke er hans type. Samtidig skal han også til at afsløre, at han er homoseksuel overfor alle han kender...

Bogens vigtigste temaer må være venskab og kærlighed, som det oftest er i ungdomsbøger. Men også emnet homoseksualitet bliver bragt op og jeg synes det bliver behandlet på en rigtig fornuftig måde. Ikke noget med at dømme eller se ned på, det er bare godt! Samtidig handler det i den grad også om at se ind i sig selv og indse nogle ting. Er det i virkeligheden alle andre som har et problem, eller er det dig selv der er problemet? Måske er i lige gode om det. Det er fortællingen om at åbne sig op for andre, selvom det er svært. Og at det er okay at lukke kærligheden og vennerne ind, der hvor det ikke altid er nemt at låse op. Det handler om følelser på en god måde, uden det bliver for kliché.

Jeg er rigtig, rigtigt glad for at jeg læste bogen. Det er helt igennem en vidunderlig og SJOV fortælling. Jeg grinte højt for mig selv mange gange i løbet af bogen, og det synes jeg bare er så vigtigt, for det er virkelig med til at gøre bogen skøn at læse. Den er let at komme igennem og når man først er begyndt er det nærmest umuligt at stoppe igen. Sproget i bogen er vidunderligt og jeg elsker hvordan det er meget dagligdagsagtigt og fyldt med ironi og bandeord. Jeg er forelsket i begge Will Grayson'er og jeg giver bogen topkarakter!