Boganmeldelse - Audreys verden

"Det er bare... du ved." Jeg synker. "Ham drengen kom ind, og det havde jeg ikke regnet med..."
"Det er okay," siger mor beroligende, mens hun kommer over til mig og aer mit hår. "Det er fint. Det er fuldstændigt forståeligt. Vil du gerne have en..."
Mor siger aldrig medicinens navne højt.
"Ja."
"Nu skal jeg hente den."
Hun går ud på badeværelset, og jeg hører lyden af rindende vand. Og det eneste jeg føler mig, er dum. Dum. (Citat s. 34)

"Audreys verden" handler om den 14-årige pige, Audrey som bor hos hendes ret skøre familie. Hendes mor er blevet helt skør, efter at have læst en artikel om at teenagere spiller for meget computer, og det mener hun bestemt at Audreys bror gør. Hun gør derfor alt hvad hun kan, for at få ham til at stoppe med at spille. Audreys bror, Frank, elsker at spille computer og spiller LOC sammen med vennen Linus. Deres mål er at vinde tuneringen. Audreys far er ikke helt sikker på hvad der foregår og Audrey selv og lillebror, Felix, er ligeså forvirrede. Der er sket noget frygteligt på Audreys gamle skole, som har gjort at hun er blevet psykisk syg. Hun lider i høj grad af social fobi og går derfor altid med solbriller. Også indenfor og i når solen ikke skinner. Hun kan ikke fordrage øjenkontakt. Hun er bange for alle hun ikke kender, og hun tager ikke engang solbrillerne af derhjemme. Hun kommer næsten aldrig ud, medmindre det er for at tage til samtale hos Dr. Sarah, som er hendes terapeut. Alt er som det har været i langt tid, uden den store fremgang i Audreys liv. Men så møder hun Franks spillemakker, Linus og de to bliver rigtigt glade for hinanden. Langsomt begynder Audreys liv at forandre sig og pludselig begynder hun også at få det bedre. Måske er det muligt at blive rask?

Det er en rigtig god bog. Jeg har haft ret høje forventninger til den, fordi den er skrevet af Sophie Kinsella, og jeg ELSKER "Shopaholic"- serien. Jeg blev bestemt ikke skuffet. Den tager temaer op, som man sjældent ser i ungdomsbøger. Tunge ting som social fobi og depression. Det synes jeg bare er så vigtigt. Samtidig er den sjov og jeg grinede højt flere steder imens jeg læste den. De normale ungdomsbogs temaer som kærlighed og venskab, er selvfølgelig også en stor del af bogen, hvilket er skønt. Jeg er vild med Audreys tossede familie og selvom man godt kan blive frustreret over moren, så synes jeg stadig hun er skøn. De er fantastiske på hver sin måde. Forholdet mellem Linus og Audrey er så skrøbeligt og så fint, og jeg elsker deres små sedler og kælenavne til hinanden. Jeg åd det råt! Bogen er både sjov og alvorlig og så er den nem at komme igennem.

Jeg er virkelig fan! Det var en skøn bog med humor samtidig med alvor, og jeg kunne slet ikke få nok. Jeg læste den på en halv dag, og jeg vil bare have endnu mere! Er næsten helt skuffet over at den er færdig. Jeg vil anbefale "Audreys verden" til alle som kan lide ungdomsbøger, for den er en af de bedste af slagsen. Jeg kan slet ikke få armene ned! Gør dig selv en tjeneste, og læs den!