Boganmeldelse - Da hun forsvandt

Af: Gayle Forman
Forlag: Gyldendal
Sidetal: 221
Original sprog: Engelsk "Where she went"

"Du burde holde op."
Hendes stemme får mig til at fare sammen. Men på en eller anden måde beroliger den mig også. Der står Mia med blussende kinder, men underligt nok også med et smil. Hun trækker vejret tungt, som om hun har løbet. Måske bliver hun også jagtet af fans. Jeg forestiller mig det ældre par i smoking og perler komme stavrende efter hende.
Jeg har ikke engang tid til at være flov, for Mia er her igen, hun står lige foran mig, ligesom dengang vi stadig delte tid og rum og stødte tilfældigt ind i hinanden, selvom det altid var et dejligt tilfælde, ikke usædvanligt på nogen måde, ikke den mindste smule ud over det sædvanelige. I et kort øjeblik tænker jeg på den scene i Casablanca, hvor Bogart siger: Of all the gin joints in the world, she has to walk into mine. Men så kommer jeg i tanke om, at det er mig, der er gået ind i hendes gin joint.
Mia tilbagelægger de sidste par meter imellem os langsomt, som om jeg er en vildkat, der skal indfanges. Hun kigger på cigaretten i min hånd. "Hvornår er du begyndt at ryge?" spørger hun. Og det er, som om årene imellem os er forsvundet, og Mia har glemt, at hun ikke længere har ret til at blande sig i mit liv. (Citat s. 59)

"Da hun forsvandt" er fortsættelsen til "Hvis jeg bliver" som jeg tidligere har anmeldt her på bloggen. Historien om pigen Mia som er den eneste overlevende efter et biluheld med sin familie. I bogen er hun i koma, men kommer til sig sig selv til allersidst, efter nogle rørende ord fra kæresten, Adam. I "Da hun forsvandt" følger vi Mias (nu eks) kæreste, Adam, som lever rockstjernelivet på godt og ondt, med skrigende fans, paparazzi og sin kendis-kæreste. Alligevel er han ikke tilfreds med sit liv. Det går heller ikke fantastisk med bandet og i løbet af den tid de er blevet mere kendte, er han kommet længere og længere væk fra de andre. Mia er forsvundet ud af hans liv for længe siden, og uden et ord, men de to mødes da Adam tager til hendes koncert. De to begiver sig ud på en tur i New York, hvor Mia viser sine hemmelige yndlings steder. De to har kun en enkelt dag sammen, da de begge skal rejse væk dagen efter. I løbet af dagen og natten, får de snakket alle de usagte ting igennem og Adam får endelig svar på alle sine spørgsmål... men hvad nu? Skal de bare lade det være den ene dag, eller indser de deres kærlighed til hinanden? Og hvad med Adams band? Hvad skal der ske i fremtiden?

Dette er fortællingen om hvorfor det er så vigtigt at få snakket om tingene. Hvorfor det er så vigtigt at finde ud af sig selv, og komme frem til de usagte ting, man gemmer indeni. Det er også historien om et kærlighedsforhold det bliver genskabt, efter en alt for brat slutning. Vi bliver sat ind i hvordan det er at være stjerne, og hvor hårdt det egentlig er med en masse skrigende fans som kommer ubehageligt tæt på, hvordan det er at se ens hemmeligheder i bladene og hvordan man ikke engang kan gå i supermarkedet, uden at skulle skrive autografer og få taget billeder. Det er et indblik i hvor forskelligt det er at spille klassisk musik frem for rock, og hvor langt de to verdener er fra hinanden. Men vi får også et indblik i, hvordan kærligheden til musikken er den samme, uanset hvilken genre man foretrækker. Det er en historie om venskab, kærlighed og musik.

Jeg må nok indrømme at jeg havde forventet lidt for meget af bogen. Nok fordi jeg virkelig godt kunne lide den første bog om Adam og Mia. Men den første bog var også så god, at den var ret svær at toppe, og nærmest uanset hvordan denne havde været, var den nok aldrig blevet ligeså god. Dog synes jeg at det er en fin lille historie, dog uden et rigtigt plot. Der er nogle spørgsmål der skal besvares og sådan nogle småting, men ikke noget vildt og dramatisk, som der ofte er i bøger. Det synes jeg der mangler lidt. Jeg var ikke helt utilfreds, men jeg synes ikke det var en fantastisk læseoplevelse. Om ikke andet, så kan jeg godt lide musikdelen. Det er en bonus! Men alt i alt... ikke noget mesterværk.

Bogen får 2 ud af 5 stjerner: **