fredag den 11. september 2015

Boganmeldelse - Lad ulvene komme

Af: Carol Rifka Brunt
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sidetal: 430
Original sprog: Engelsk "Tell the wolves I'm home"

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget

Jeg skrev ned, hvordan jeg kunne hade Toby. Jeg ville være ordentligt forberedt. Jeg ville ikke møde op sådan helt grådkvalt og dum. Jeg ville være hård. Jeg ville kunne fortælle ham, hvordan det hang sammen.

1. Husk at det var ham, der fik Finn til at dø. Måske med vilje.
2. Husk at det var ham, der sendte portrættet, VORES portræt, ind til avisen uden at spørge, selv om det er vores, og det ikke har noget med ham at gøre.
3. Husk at kun en totalt klam person ville ende breve til en fjortenårig pige og sige, at hun ikke måtte fortælle det til sine forældre.

Jeg så på listen, men det virkede ikke rigtigt. Det var, som om jeg ikke kunne hade ham. Finn hadede ikke Toby. Finn havde måske endda elsket Toby. Og Toby var sikkert den sidste, der havde talt med Finn, havde set ham i live. Så jeg tilføjede dette:

4. Toby var den sidste, der talte med Finn. Toby var den sidste der holdt Finn i hånden. Den sidste, der gav ham et knus. Ikke mig. Det var Toby. (Citat s. 99)

 


"Lad ulvene komme" er historien om den fjortenårige June, som bor sammen med sin familie. Men den bedste i verden er hendes onkel Finn, som har aids. Da Finn dør af den frygtelige sygdom, er June tilbage, syg af sorg over at have mistet sin bedste ven (og måske endda mere end det). Kort efter hans død, bliver hun kontaktet af en mand ved navn Toby, som hævder at have kendt Finn ligeså godt som hende. June finder ud af at Toby var Finns kæreste. En kæreste som hun aldrig har hørt om, og sammen udforsker de historier fra hinanden om Finn, som de ikke vidste i forvejen. Langsomt bliver de to rigtigt gode venner, og June har endelig fundet en erstatning for Finn. Men hvad skal der ske med Toby? For Toby har også aids, og Junes mor er overbevist om, at det er ham som har smittet Finn. Derfor må June holde Toby hemmelig for familien. Junes søster begynder også at opføre sig mere og mere mærkeligt og er ofte fuld og ser nedslidt ud. Og da Junes mor finder ud af at June har malet på det portræt som Finn har malet af hende og hendes søster, begynder alting at gå helt galt. Hvad skal June gøre med den dødsyge Toby og sin ulykkelige søster? Og så samtidig med at hun har stuearrest... 

Bogen fortæller en anderledes kærligheds historie. Om hvordan det er at have følelser for en upassende person, som man slet ikke burde have den slags følelser for. Forholdet mellem June og onkel Finn er præcis sådan, og derefter det forhold hun får til Toby. Man kan analysere forholdene på mange måder, og det tror jeg også er meningen, så jeg vil ikke give mit bud her. Men samtidig er det så fint og uskyldigt uden nogle seksuelle undertoner eller noget i den retning, og det er jeg rigtigt glad for. Samtidig er den fortællingen om hvordan det er at have en masse hemmeligheder. Hvordan det kan ødelægge både venskaber og familier, at have hemmeligheder, og konsekvenserne når disse bliver afsløret. Det er beskrivelsen af, hvordan en familie kan blive totalt ødelagt, når forældrene ikke er der for deres børn og så overreagerer når de endelig finder ud af, hvad der i virkeligheden foregår. Jeg sad i hvert fald med følelsen af at June blev uretfærdigt behandlet hele tiden, fordi forældrene mente at hun kun var til besvær, i forhold til hendes vidunderlige søster. Og jeg hadede egentlig søsteren, indtil man finder ud af, hvor svært hun har det med det pres forældrene lægger på hende. Bogen handler meget om båndet mellem forskellige familiemedlemmer, og hvordan de fleste ønsker at de var tættere på deres søskende. Men samtidig også hvor svært det er, når man ofte er meget forskellige og meget langt fra hinanden. 

Jeg læste bogen over 2 dage og kunne slet ikke lægge den fra mig. Jeg synes simpelthen den er helt vidunderlig. Jeg elsker June og hendes, sommetider, barnlige tankegang. Hendes små lege i skoven. Jeg er vild med forholdet mellem June og Finn, og forholdet mellem June og Toby. Uanset hvor upassende de sommetider er. Det er det der fortrolighedsbånd mellem en voksen og et barn, som jeg holder så meget af. Handlingen var spændende fra start til slut og jeg var hele tiden underholdt. Jeg havde egentlig ikke så store forventninger til bogen og troede egentlig den handlede om noget helt andet, men hvor blev jeg overrasket. Den var ganske enkelt vidunderlig!

Bogen får 5 ud af 5 stjerner: *****

- Luna


Ingen kommentarer:

Send en kommentar