tirsdag den 15. september 2015

Boganmeldelse - Lejlighedssange

Af: Stine Pilgaard
Forlag: Samleren
Sidetal: 219

Dette eksemplar har jeg vundet i en konkurrence fra forlaget ROSINANTE & CO

I larmer, siger hun og peger på Lasse og Louise, alle snakker om det. Deres blikke sænker sig mod gulvbrædderne. Ja, det er jer, jeg taler om, råber Elizabeth, mens hun ser rundt på en mur af ansigter. Åh, åh, åh, stønner Elizabeth og ler sin hæse latter. Pludselig ser hun alvorlig ud og siger, at problemet ikke er selve larmen, at elskov er en smuk ting. Hun tager en slurk vin. Problemet med de lyde, siger hun og holder en kunstpause, er, at de ikke er overbevisende nok, ingen samlejer er så rytmiske. Hun klapper med hænderne, banker foden mod gulvet og stønner taktfast.

Jeg ved godt det er dovent, men denne gang vil jeg simpelthen ikke lave en hel boganmeldelse som jeg plejer. Ikke samme opbygning med resumé af handlingen, temaer og til sidst hvad jeg selv synes om bogen. I dag vil jeg kun fortælle hvad jeg synes, da denne bog var så anderledes at jeg faktisk ikke er helt sikker på hvad den handlede om. Jeg vil til nøds kunne opremse de mest tydelige temaer i bogen, men vil på ingen måde kunne få dem til at danne en helhed, som jeg ellers normalt er så god til. Bogen beskriver nemlig mange små begivenheder, som har lidt, lidt mere eller ingenting med hinanden at gøre. Jeg tror man skal være en dygtig litteraturstuderende eller lærer, for at få det fulde udbytte af bogen, da jeg hverken er god til lange sætninger med mange beskrivelser, analyser af tekster eller at sætte pris på en skrivestil som jeg ofte forbinder med forfatterskolen, da det godt kan være lidt underligt. Jeg er dog villig til at give det mange forsøg, da der ofte er en god historie skjult, bag de utrolige mængder af tillægsord. Det skal man dog heller ikke brokke sig over, for beskrivelserne er jo gode nok. Man får et helt klart billede af, hvad der nu end bliver beskrevet, og det kan både være sjovt og alvorligt.

Jeg startede på bogen klokken 11:00 og var færdig klokken 14:40, og har endda holdt et par pauser undervejs, så den er hurtig læsning (i hvert fald for mig, men jeg læser også ret hurtigt!) Og det er virkelig en god bog. Det er spændende læsning og en morsom skrivestil, som jeg sætter enormt meget pris på. Meeeen som sagt, skal man altså være lidt skarp, for at forstå det hele og for at få en helhed ud af bogen. Men på en eller anden måde havde jeg dog stadigvæk svært ved at lægge den fra mig, så den har gjort det den skulle.

Jeg vil anbefale den til folk som godt kan lide noget som er lidt anderledes. Folk som kan lide en god udfordring eller som er vilde med at analysere og fordybe sig i gode tekster. Jeg har som sagt ikke meget forstand på den slags, men den rørte alligevel et eller andet i mig. Det må betyde at almindelige dødelige også kan få et eller andet ud af bogen. Den har et skønt sprogbrug og en fantastisk og sjov skrivestil, og det er altså også rigtigt fedt. Læs den hvis du tør!