tirsdag den 1. september 2015

Boganmeldelse - Mit hjerte og andre sorte huller

Af: Jasmine Warga
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
Sidetal: 275
Original sprog: Engelsk "My heart and other black holes"

Jeg må indrømme at jeg engang syntes, det var latterligt. Hele idéen med at tage livet af sig selv er jo, at man så skal være alene for altid, så jeg forstod ikke, hvorfor man skulle gøre det sammen med en anden. Men det har altså ændret sig. Jeg er bange for, at jeg ikke tør i allersidste øjeblik eller noget. Der er andre ting, men dem vil jeg helst ikke komme ind på her.
Jeg har kun et par betingelser. 1. Jeg vil ikke gøre det sammen med en, der har børn. Det er sgu lidt for tungt til mig. 2. Du må ikke bo længere væk end en times kørsel. Jeg ved godt, det bliver svært, for jeg bor ligesom helt ude på Lars Tyndskids mark, men indtil videre holder jeg fast i det. 3. Vi skal gøre det den 7. april. Datoen står ikke til forhandling. Skriv en besked, så sender jeg mere info.
- FrozenRobot (Citat s. 16-17)

"Mit hjerte og andre sorte huller" handler om den triste (lettere deprimerede) Aysel. Hendes far har begået en frygtelig forbrydelse, som har gjort at hele byen har vendt sig imod Aysel, som er sikker på hun aldrig får et normalt liv igen. Det er umuligt for hende at få en normal skolegang fordi alle ser ned på hende eller er bange for hende, fordi hun er hende med den psykopatiske far. Det er heller ikke nemt at få arbejde, når man er stemplet som "hende datteren". På en hjemmeside for folk som vil begå selvmord "Fælles farvel" finder hun sin nye selvmordsmakker, Roman som har det rigtigt svært med livet. Han sætter deres fælles selvmordsdato til den 7. april og det giver Aysel 24 dage til at overveje situationen. Til at starte med er hun helt opsat på det, men som tiden går og hun bliver gladere for Roman (og hans familie) går det op for hende, at det måske ikke er den smarteste løsning at begå selvmord. Men hvad med Roman? Han ser ikke helt tingene på samme måde som Aysel.

Bogen rammer temaer som venskab og kærlighed rigtigt fint, og samtidig også nogle mere tunge emner som skyldfølelse, skam, svigt og selvmord. Forholdet mellem Roman og Aysel er rigtigt skønt, men samtidig også et mere intenst forhold end dem man ville få til en normal kæreste/ven. Fordi de har det sammenhold som de får, fordi de er selvmordsmakkere, kommer man dybere ind til kernen, end man normalt gør i en kærligheds historie. Stemningen er ikke så humoristisk som den kan være i de fleste ungdomsbøger, men det er faktisk helt okay, for det gør at historien ikke bliver plat. Der er selvfølgelig lidt humor og sarkasme med i bogen og især Aysel kunne få mig til at at trække på smilebåndet med hendes fandenivoldsk-hed. Bogen får helt sikkert en masse tanker i gang hos læseren og især hos mig, fordi jeg sommetider rammer bunden mere end de fleste. Det er godt at der kommer noget mere fokus på dem som har det svært.

Jeg læste bogen på 5 timer (i streg) og jeg kan rigtigt godt lide den. Den er velskrevet og den er rigtigt spændende. Man ved aldrig hvad der skal ske, og det synes jeg er vidunderligt. Jeg kan godt lide at blive overrasket, også selvom det ikke hele tiden er vildt store ting. Jeg synes det er en rigtig fin historie som jeg gerne vil anbefale. Især til dem, som måske har det lidt svært. Den sætter helt sikkert tankerne i gang.