fredag den 18. september 2015

Bogen vs. filmen #1 - Twilight



Jeg har altid syntes at det var mega fedt, at læse en bog for derefter at se filmen. Dette må gerne ske forholdsvis hurtigt efter hinanden, så man rigtigt kan sammenligne, men det sker jo ikke så tit, at det er en mulighed, da bogen som regel kommer længe før filmen. Jeg kan derfor rigtigt godt lide at genlæse bogen, når filmen så kommer ud på dvd (Jeg er ikke god til biografer!) Nu har jeg besluttet mig for at lade det blive en lille ting jeg laver her på bloggen, hvor jeg altså sammenligner bøger og film med hinanden. Det kan være både nye og gamle film og bøger. 

I dag vil jeg lege med Twilight, som er skrevet af Stephenie Meyer. Den første bog udkom i 2005.


De fleste tøser elskede Twilight-bøgerne med det samme de læste dem, og jeg må indrømme at jeg var én af dem. Jeg elskede historien om Bella, Edward og Jacob, og kunne faktisk slet ikke få nok. Men jeg var irriteret. Rigtigt irriteret. For selvom det er en rigtig god kærlighedshistorie, så er bøgerne frygteligt skrevet. Der er samtidig rigtigt mange steder, hvor der bliver skabt en konflikt som så ender ud i absolut ingenting, og det skuffede mig gang på gang. Især slutningen var til at brække sig over. Men historien er god og selvom jeg bestemt ikke var på "Team Edward" men derimod foretrak Jacob, så syntes jeg stadigvæk det var en rigtig fin fortælling. Derfor købte jeg selvfølgelig også filmene.


Jeg var ikke meget for at indrømme, at jeg rent faktisk var en af de der Twilight-freaks, som både læste bøgerne og så filmene, men det var sådan jeg blev. Jeg var simpelthen for nysgerrig til at lade være. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg læste bøgerne eller så filmene først, men det kan også være lige meget. Det er ikke så vigtigt i denne omgang. Jeg synes filmene er SÅ meget bedre end bøgerne. De er velskabt og handlingen er nærmest blevet bedre end i bøgerne. ISÆR slutningen, som er så meget bedre i filmene. Jeg har kun læst bøgerne en enkelt gang, for da jeg besluttede mig for at starte forfra på dem, kunne jeg simpelthen ikke holde sproget ud. Det irriterede mig så meget, at jeg var nødt til at stoppe efter få sider. Filmene derimod, kan jeg se igen og igen. Jeg er især vild med den scene, når Bella er blevet vampyr og hun ser alting for første gang. Jeg synes simpelthen det er så fantastisk at se tingene igennem en vampyrs øjne. Det er så godt lavet. Når jeg har en dårlig dag eller hvis det regner udenfor, så er Twilight-filmmaraton simpelthen det bedste i verden, og jeg gør det igen og igen.

Normalt sidder jeg altid og udpeger alt det som mangler i filmen, som er med i bøgerne, men lige med Twilight, kan jeg meget bedre lide filmene. Det sker forholdsvis sjældent, for jeg vil gerne være tro imod mine elskede bøger, så det er hårdt at indrømme. Om ikke andet, vil Twilight-bøgerne altid være til at se på min bogreol, for jeg synes de er så smukke. Jeg elsker det simple udseende på bøgerne og jeg kan blive ved med at kigge på dem. Og så er det jo et dejligt eventyr, det må vi ikke glemme.

Så hvis jeg skal vælge imellem bøgerne vs. filmene denne gang, bliver det klart filmene!



- Luna

1 kommentar:

  1. I dette tilfælde synes jeg også, at filmatiseringen er virkelig vellykket. :)
    DOG er bøgerne mine absolutte favoritter. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har læst dem - det var som om mit teenage-jeg bare ikke kunne stoppe igen... :D #twilightfreak ;)

    SvarSlet