torsdag den 17. september 2015

Boglige vaner



Jeg har ofte læst om andres boglige vaner, på deres blogs. Derfor har jeg besluttet mig for at gøre det samme, da jeg synes det er rigtigt spændende at læse om andres vaner, når det handler om bøger. Vi er som regel ret forskellige på området, men alligevel er det ofte de samme underlige ting, som går igen. Hold fast, nu bliver det underligt!

1. 100 sider:
Jeg har den underlige idé om, at jeg først er ordentligt i gang med en bog, når jeg er nået til side 100. Jeg ved ikke hvorfor, men før side 100, synes jeg stadigvæk jeg er ved starten af bogen og det kan faktisk godt irritere mig lidt. Jeg kan ikke særligt godt lide at være ny i en bog, og det betyder åbenbart meget for mig, at jeg er nået et godt stykke ind i bogen. Så side 100 er mit faste holdepunkt og jeg bliver helt glad, når jeg er nået dertil.

2. midten af bogen:
Det er åbenbart sådan, at jeg bedst kan lide at der er ligevægt i min bog. Det betyder altså, at jeg er allermest lykkelig, når der er lige mange sider på hver side af bogen. Det lyder muligvis mærkeligt, men jeg kan altså bedst lide når jeg når til midten af bogen. Når jeg når til midten, får jeg helt kriller i maven, fordi jeg synes det er så fantastisk. Ofte er det også fordi, at jeg i meget langt tid, ikke har kunne koncentrere mig ordentligt om at læse, så når jeg er nået til midten af bogen, betyder det at jeg er nået så langt, at jeg umuligt kan stoppe og dermed får bogen læst færdig, og det gør mig glad i maven.




3. Bagsidetekst:
Jeg hader at læse bagsidetekster og gør det meget, meget sjældent. Det interesserer mig ikke særligt meget og jeg får som regel intet ud af det, fordi jeg ikke kan holde fokus på det. Det er ret sært, da jeg jo sagtens kan læse en hel bog uden at miste fokus. Men sådan er det nu engang. Jeg kan læse den samme bagside om og om igen, uden at få noget som helst ud af den. Det kan ofte godt være et problem i boghandlere og på biblioteket, da jeg har tendens til derfor at dømme bogen ud fra dens udseende. 

4. Bogens udseende:
Som jeg skrev før, har jeg det med at dømme bogen på dens udseende, og det er vidst noget med at man ikke skal gøre det. Men hvis den ser virkelig kedelig ud, så gider jeg simpelthen ikke læse den. Jeg er helt sikkert gået glip af en masse gode historier, fordi jeg kun kigger på udseendet og samtidig ikke får læst bagsideteksten ordentligt. Det er ret ærgerligt, men jeg kan simpelthen ikke gøre for det. Jeg kan simpelthen ikke leve med et kedeligt udseende.



5. Bogmærker:
Som jeg har fortalt tidligere i en blog, har jeg det med at bruge nærmest alt som bogmærke. Jeg hader æselører, og synes det ødelægger min fine bog, derfor bruger jeg hvad jeg nu end lige har i nærheden. Det er ofte postkort eller printerpapir, men har også været toiletpapir (hvis man læser på toilettet) eller et ark med prinsesseklistermærker. Jeg er ret opfindsom. Hvis det er fladt og ofte af papir eller pap, kan det som regel bruges som bogmærke.

6. Kapitler:
Uanset hvor spændende en bog er, kan jeg simpelthen ikke lade være med at tjekke, hvor mange sider der er til næste kapitel. Og hvis der er virkelig mange sider, bliver jeg ofte helt træt i maven, og det er selvom jeg virkelig godt kan lide den bog jeg læser. Jeg tager mig selv i at gøre det hele tiden, og det er faktisk ret frustrerende. Jeg vil så gerne nyde bogen uden stop, men tit skal jeg lige tjekke, hvornår næste kapitel starter. Hvis der er kort i mellem kapitlerne, bliver jeg helt lykkelig. Bliver så irriteret på bøger hvor der er langt i mellem kapitlerne, eller bøger som slet ikke har kapitler. Det kan simpelthen ødelægge hele læseoplevelsen for mig.



7: Lyd:
Jeg er virkelig, virkelig dårlig til stilhed. Jeg begynder at lægge mærke til alle lyde omkring mig, og så kan jeg slet ikke koncentrere mig om at læse. Det kan være alt fra katten som spiser eller toilettet som siger en lyd. Alting gør mig irriteret og jeg mister simpelthen lysten til at læse. Derfor har jeg fundet nogle apps med lydeffekter på min telefon. Det betyder at jeg nu kan lytte til regnvejr, jungefugle eller pejs, og det er fantastisk. Det har virkelig redet mig. Jeg fandt ud af det, fordi jeg læste meget bedre når vores blæser var tændt, fordi jeg havde det varmt. Lyden beroligede mig og dæmpede samtidig de andre lyde i lejligheden, det var bare så dejligt. Nu læser jeg altid til regnvejr eller pejs, som er mine yndlings lyde.

Jeg sagde jo det var mærkeligt!

- Luna

2 kommentarer:

  1. Selvom der er mange, der har skrevet om boglige vaner og der ofte er mange ting der går igen, synes jeg faktisk det er lykkedes dig at finde nogle ret unikke (og sjove!) vaner :)
    Og app'en med lydeffekter lyder virkelig smart! Hvad hedder den? :)

    SvarSlet
  2. Jeg tjekker også altid, hvor mange sider der er til det næste kapitel! Og stilhed er heller ikke min stærkeste side - der skal gerne være et eller andet der pusler i baggrunden og ellers sætter jeg lidt musik på. :)

    SvarSlet