mandag den 21. september 2015

Læsehastighed


For nyligt fortalte Rikke fra Flyv med mig om at hun er en ret langsom læser, og så blev jeg inspireret, så jeg tænkte at jeg ville give mit bud på min læsehastighed i dette blogindlæg.

Jeg læser rigtigt, rigtigt meget når jeg er alene hjemme. Det er jeg oftest om morgenen og om formiddagen, da min kone jo går i skole der, og jeg er hjemmegående. Derfor gemmer jeg min læsning til de timer, hvor jeg er alene. Det er bare som om tiden går meget hurtigere, med en god bog. Jeg har lagt mærke til, hvordan jeg kan sluge en bog på få timer, og jeg er kommet frem til, at jeg nok læser hurtigere end de fleste.

Det er ikke altid godt at læse hurtigt, for det betyder altså også at jeg sommetider løber lidt for hurtigt ned ad siderne, og derfor ikke får det vigtigste af bogen med. Sommetider kan jeg sidde med en bog og så tænke "hvornår skete det?" og være helt forvirret, fordi jeg ikke har fået læst siden ordentligt, fordi jeg bare hurtigt skulle videre. Jeg bliver ret hurtigt ivrig efter at læse hvad der sker på de næste sider, hvis en bog er spændende, og så er det mine øjne bare fanger det som de selv synes er vigtigst. Det kan være at langsomme læsere har en hel anden indsigt i en bog, end os som springer over de mindre spændende sider, for at komme videre til det gode.



Det er dog ikke altid jeg springer sider over, og jeg får ofte rigtigt gode ting ud af min læsning. Samtidig med at jeg læser hurtigt er jeg nemlig også en stædig læser, og jeg bliver ved med at læse, til mine øjne slet ikke kan følge med. Det betyder som regel også, at jeg udsætter toiletbesøg og spisepauser, da bogen er langt vigtigere end virkelighedens verden og alle mine behov. Derfor kommer jeg hurtigere igennem bøgerne end de fleste, fordi jeg simpelthen nægter at lægge min bog fra mig, før jeg i hvert fald har fået svar på de vigtigste ting.

Samtidig er jeg ret vild med at være en hurtig læser, for det betyder at jeg får læst rigtigt mange bøger på kort tid, hvilket betyder at der er mere guf til bloggen og i mit hoved. Alle de gode historier som gemmer sig i bøgerne og bare venter på at jeg læser dem. Så kan det jo nærmest ikke gå hurtigt nok, med at komme videre til den næste gode bog. Nej, jeg er egentlig ret godt tilfreds med at være en hurtig læser, også selvom min kone altid siger "Har du læst halvanden bog i dag? Igen?!" så kan jeg jo kun nikke og smile. Det er som regel lige hvad jeg har.

- Luna

1 kommentar: