fredag den 16. oktober 2015

Boganmeldelse - Efter dig


Af: Jojo Moyes
Forlag: Cicero
Sidetal: 400
Original sprog: Engelsk "After you" 


"Atten måneder. Halvandet år. Hvornår holder det op?" siger jeg ud i mørket. Og dér er den - jeg kan mærke den boble op igen, denne uventede vrede. Jeg tager to skridt til og ser ned på mine fødder. "For det her føles ikke som et liv. Det føles ikke som noget som helst." To skridt. To til. Jeg vil gå helt hen til hjørnet i aften. "Du gav mig jo ikke noget skide liv, vel? Ikke rigtigt. Du smadrede bare mit gamle liv. Smadrede det i tusind stykker. Hvad skal jeg stille op med det, der er tilbage? Hvornår vil det føles..." Jeg strækker armene ud, får gåsehud i den kølige natteluft og opdager, at jeg græder igen. "Fanden tage dig, Will," hvisker jeg. "Fanden tage dig, fordi du forlod mig." (Citat s. 14)





"Efter dig" er efterfølgeren til bogen "Mig før dig" som handlede om pigen Lou (Louisa) som passede den handicappede Will, som var blevet lam efter en ulykke. De to udvikler et kærlighedsbånd, men det er ikke nok til at overbevise Will om, at han ikke skal begå selvmord. Will dør, og Lou er efterladt alene tilbage, med alle sine tanker og frustrationer. I denne bog vender vi tilbage til Lou, som er flyttet i egen lejlighed i stedet for at bo hos sine forældre. Hun er frustreret over sit liv uden Will og hun savner ham frygteligt. Hun arbejder på en bar i lufthavnen, og jobbet siger hende ikke specielt meget og selvom hun har rejst meget, føler hun ikke at hun har fået noget ud af det. I afmagt går hun op på taget af sin bygning og falder ned. Her møder hun Sam for første gang. Efter ulykken får hun også et bedre forhold til sine forældre, som ellers ikke ville have noget med hende at gøre, efter hun valgte at hjælpe Will med at begå selvmord. Selvom det var frygteligt, går livet dog videre og Lou starter i en gruppe, som skal hjælpe hende med at komme videre efter Wills død. Igennem en af medlemmerne af gruppen, støder hun endnu engang på ambulance-Sam, som hun bliver mere og mere glad for. Men pludselig bliver der vendt op og ned på alting, da Wills datter, som ingen nogensinde har hørt om, dukker op hjemme hos Lou. Wills datter, Lily, er teenager og bestemt ikke en nem en af slagsen. Lou giver dog ikke op og vil meget gerne hjælpe den fortvivlede pige, som ikke går i skole og er uvenner med både venner og familie. Men det er ikke nemt at stå alene med en teenagepige samtidig med at man selv har masser af problemer. For er det nu også okay at være forelsket i en ny fyr? Hvad ville Will have gjort med Lily, hvis han levede? Vil hendes farmor nogensinde blive okay med hende? Og hvad sker der egentlig for Lous forældre, som pludselig slet ikke kan holde hinanden ud? 


Der sker en masse ting i bogen og derfor er der også en masse relationer at bearbejde. Familie, venskab og kærlighed er rigtigt vigtige ting i bogen, og så er der den der voksen-barn relation, som jeg så godt kan lide. Jeg synes simpelthen det er så fint, når et barn og en voksen finder fortrolighed hos hinanden. Om det så er forholdet imellem Lou og Lily eller forholdet imellem Lily og hendes farmor, senere hen. Der er selvfølgelig også mere alvorlige ting som afpresning, perverse mænd og skudepisoder. Men alt i alt, synes jeg faktisk det er en meget fredelig bog, selvom Louisas liv ikke ligefrem er nemt. Og hvor får man bare ondt af hende i løbet af bogen. Det er som om hun bare ikke får fred i et øjeblik, før den næste katastrofe dukker op. Det skal bestemt ikke være nemt. Det er mig dog en trøst, at hun har sådan nogle vidunderlige mennesker omkring sig, og jeg er glad for at Sam kommer ind i hendes liv, det har hun i den grad fortjent. Jeg kunne dog slet ikke lade være med at grine af Lous mor og far og deres skænderier. Jeg synes det er skønt at moren pludselig bliver feminist og at faren slet ikke kan overskue det, fordi han bare vil have at alting er som det plejer, Jeg kan bare lige se det for mig hos mine egne bedsteforældre. 

Alt i alt synes jeg det er en skøn historie og jeg synes at slutningen er så fin og rørende. Det er dejligt at man får lov til at følge Lou efter Wills død, og at man finder ud af hvad der er sket med hende. Det er skønt med en ordentlig afslutning. Bogen er rigtigt spændende hele vejen igennem og historien er interessant, så for mig er den helt fantastisk. Jeg vil faktisk bare høre endnu mere om Lous liv! Jeg kan ikke rigtigt få nok. Jeg synes at bogen er mindst ligeså god som den første, og hvis jeg kunne, ville jeg give forfatteren et kæmpe kram. Vidunderlig fortælling, som jeg ville ønske kunne fortsætte for evigt. Jeg vil anbefale den til alle! Især hvis du kan lide historier om kærlighed, familier og venskab. Læs den!

Bogen får 5 ud af 5 stjerner: *****

- Luna  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar