Boganmeldelse - Forbandede mødom ^ Forpulede kærlighed

Bogen har oprindeligt været 2 selvstændige romaner, som er blevet samlet til én.

"Måske skulle jeg også bare gøre det," siger jeg.
"Gøre hvad? Starte på gymnasium?"
jeg ryster på hovedet, læner mig frem i stolen. "Gøre DET," hvisker jeg med tryk på det sidste ord.
Christina puster sit pandehår væk fra øjnene. Hun læner hovedet på skrå. "Mind mig lige om igen: Hvordan kan man være kærester i 4 måneder uden overhovedet...?"
"Altså... det er jo ikke, fordi vi overhovedet ikke... det ved du også godt. Men det er bare ligesom om, at når vi når dertil... du ved... så går vi lidt i stå. I starten var vi begge to meget..."
Jeg laver en håndbevægelse. "Men der skete hele tiden et eller andet. Telefonen ringede, Jannick havde glemt kondomer, han skulle ud at tisse, vores forældre kom hjem... et eller andet. Og nu har vi så ligesom..." Jeg slår ud med hænderne. "Ja, jeg tror lidt, vi venter på, at den anden tager initiativ, ikke?" (Citat s. 31)

"Forbandede mødom" og "Forpulede kærlighed" handler om den 15-årige Maria som er kærester med Jannick på 17 år. I den første bog er Maria frustreret fordi hun er 15 år og jomfru. Hun vil gerne gøre DET med Jannick, men det er som om det ikke er så nemt som hun havde troet. Der er hele tiden et eller andet som kommer i vejen, og det bliver ikke nemmere da Maria går i seng med Oliver, som hun overhovedet ikke kender. Samtidig er Marias forældre ved at blive skilt og da hendes far skrider og moren forsøger at begå selvmord, er det ikke ligefrem nemt at være hende.
I den anden bog går Maria og Jannick endelig i seng sammen, men det er som om Maria ikke kan nyde det. Familien og Oliver lurer stadig i hendes tanker og samtidig er hun jaloux på Julie, som pludselig får en masse opmærksomhed fra Jannick. Hendes bedste veninde, Christina, bliver kærester med Vojens, og er pludselig ikke til at få fat i og det går ikke ligefrem fantastisk imellem hende og Jannick. Pludselig ved hun ikke hvem hun skal snakke med og da hun har sex med Julie til en fest, er det ligesom om, alting går i stykker. Måske er det ikke alle andres skyld, men i virkeligheden hendes egen?

Bogen handler meget om sex, og det synes jeg egentlig er et friskt pust. Det er ofte sådan i ungdoms romaner, at man ikke hører om det eller kun meget lidt. Det er forfriskende med en bog, hvor sex er så meget i fokus. I starten tænkte jeg, at det måske var lidt for meget, men når man vender sig til det, giver det faktisk god mening, og det er jo ofte sådan det er, at være ung. Sex er virkelig vigtigt. Kærlighed er dog også en vigtig del af de to bøger og der er fokus på rigtigt mange forskellige følelser. Der er jalousi, forelskelse, tvivl, sorg, begær, glæde og grin. Det er skønt at det hele ikke bare handler om det samme, men at der er mange forskellige følelser med. Det er dejligt at der bliver sat fokus på venskabet mellem Christina og Maria, samtidig med alt det andet, for ellers tror jeg bogen ville have været lidt kedelig, hvis den kun handlede om Jannick og Maria. Christina er et friskt pust og en vidunderlig karakter som jeg satte utroligt meget pris på. Jeg er simpelthen vild med hendes åbenhed og at hun nærmest ikke er bange for noget som helst.

Bogen var virkelig fantastisk! Den var nem at læse og nem at komme igang med. Der er rigtigt mange gode beskrivelser, som jeg synes er med til at skabe historien og gøre bogen til noget særligt. Samtidig synes jeg den er super spændende, og det er ikke til at forudse, hvad der kommer til at ske på næste side. Det er jeg virkelig vild med. Jeg kan godt lide at den er lidt grænseoverskridende og fræk, det sker sjældent i en ungdomsbog. Det er fedt at der er fokus på seksualitet og hvor forskellige mennesker er, når det handler om sex og kærlighed (og godt at der er fokus på beskyttelse, graviditet og fortrydelsespiller, så man også bliver oplyst!) Alt i alt synes jeg det var skøn læsning og jeg blev virkelig revet med. Maria var en karakter, som jeg virkelig kunne genkende i mig selv, og det er jeg sikker på jeg ikke er alene om. Sarah Engell har gjort det igen. Vidunderlig bog!