tirsdag den 6. oktober 2015

Boganmeldelse - Mig før Dig

Af: Jojo Moyes
Forlag: Cicero
Sidetal: 439
Original sprog: Engelsk "Me before You"

Han havde lukket øjnene. Jeg lagde begge hænder omkring hans, løftede hans knoer op til mine læber og kyssede dem. Jeg mærkede hans hud mod min, og jeg vidste mere sikkert, end jeg nogensinde før havde vidst noget, at jeg ikke kunne slippe ham.
"Hvad siger du til det?" hviskede jeg.
Jeg kunne have kigget ind i hans øjne for evigt.
Han sagde det så stille, at jeg først ikke troede, jeg havde hørt rigtigt.
"Hvad?"
"Nej, Clark."
"Nej?"
"Jeg er ked af det, men det er ikke nok."
(Citat s. 388-389)

Efterfølgeren til "Mig før Dig", "Efter dig" kommer på dansk d. 8. oktober. I den anledning har en masse bogbloggere læst eller genlæst "Mig før dig" via Instagram. Du kan lige nå at være med til read-along, inden den næste udkommer, bare hashtag #migførdig. Under dette hashtag, kan du også se hvad andre har skrevet om bogen.

"Mig før Dig" er historien om Lou, som bliver fyret fra sit job på en café, fordi den lukker og derfor er nødt til at tage et hvilket som helst andet job, for at undgå enten at ende på gaden (med hele sin familie) eller et eller andet skodjob, som hun slet ikke kan overskue. I stedet får hun job hos den handicappede Will, som er lam i det meste af kroppen, og derfor har brug for hjælp hele døgnet. Det er dog ikke kun hende, men også sygeplejersken, Nathan, samt Wills forældre som tager sig af ham. Will er ikke ligefrem begejstret for Lou, men langsomt får de det til at fungere. I mellemtiden finder Lou ud af, at den egentlige grund til at hun arbejder for Will, er for at undgå at han begår selvmord. Han har allerede forsøgt 2 gange før. Han har givet livet 6 måneder. Lou har derfor ikke meget tid til at få ham til at skifte mening, og først vil hun ikke have noget med det at gøre. Hun skifter dog mening, og gør alt i sin magt for at gøre ham glad. Hun sørger for at han kommer ud hver eneste dag og får set og lavet ting, selvom han er lænket til sin kørestol. De planlægger også en ferie, som Lou ser frem til. Men er det nok til at hjælpe Will? Er det nok til at gøre ham lykkelig? Pludselig er det også som om Lou føler noget mere end bare venskab overfor Will, og det gør ikke ligefrem situationen nemmere.

Det er vel egentlig en kærlighedshistorie. Der går bare langt tid, før man ligesom kommer frem til det. Udover kærligheden, er det en fortælling om et fint men skrøbeligt venskab, hvor man nærmest bare sidder og venter på at noget går galt, eller at nogen får sagt noget forkert. Det er en fortælling om hvor vigtigt det er ikke at dømme nogen på det ydre, men i stedet lære personen at kende uanset hvordan de ser ud, der kunne jo gemme sig en soulmate derinde. Familien er også en vigtig del af historien, og det ses virkelig tydeligt hvor forskellige familier kan være, hvis man kigger på deres. Wills lidt kolde og kyniske (rige) forældre, og Lous ikke særligt rige familie, som holder sammen og passer på hinanden, på trods af deres forskelligheder. Klasse er dog en biting, i forhold til så meget andet vigtigt i bogen, Det ender dog med at være en tragisk kærlighedshistorie, og det kan jeg rigtigt godt lide.

"Mig før Dig" er en fantastisk bog! Jeg kan slet ikke få armene ned. Den er både sjov og alvorlig på samme tid, og den er skrevet med så nemt et sprog, at den er virkelig behagelig at læse. Den bliver heller ikke for lang, men er helt tilpas. Handlingen er vidunderlig og den er spændende fra start til slut. Da jeg nærmede mig slutningen, satte jeg bare farten mere og mere op. Jeg ville bare vide hvordan det hele skulle ende, og det er sådan en bog skal være. Når man bare vil frem til sidste side, fordi det bare er for spændende! Jeg elsker de to hovedpersoner, og især Lou er helt fantastisk, med hendes stribede strømpebukser og fjollede tøj. Det er skønt! Jeg havde ret høje forventninger til bogen, da den er ret stor i bogbloggerland, og alle nærmest synes den er fantastisk, men ih, den levede virkelig op til det! Jeg kan kun give den et stort 5-tal!