Boganmeldelse - Sushi for begyndere

Forlag: Cicero
Sidetal: 536
Original sprog: Engelsk "Sushi for beginners"

"Vi har et ledigt job hos Randolph Media," sagde Calvin betydningsfuldt. "Det ville være en dejlig udfordring, Lisa." Det ved jeg godt, tænkte hun irriteret. Kom nu til sagen.
"Det indebærer at man skal flytte til udlandet, og det kan i visse tilfælde være et problem for ens partner."
"Jeg er single," affærdigede Lisa ham.
Barry rynkede forbløffet panden og tænkte på de ti pund han havde givet til en eller andens bryllup for et par år siden. Han kunne have svoret på at det var til Lisas, men det var det måske alligevel ikke, han var vist ikke så velorienteret som han plejede at være...
"Vi er på udkig efter en redaktør til et nyt blad," fortsatte Calvin.
Et nyt blad? Lisa blev slået ud af kurs. Men Manhattan er udkommet i halvfjerds år. Mens hun stadig sad og tyggede på hvad det indebar, lod Calvin bomben eksplodere: "Det indebærer at du flytter til Dublin." (Citat s. 9)

"Sushi for begyndere" handler om livet i byen. Der hvor der altid sker noget og der altid er fart på. I bogen følger vi forskellige mennesker, som enten arbejder eller har tilknytning til nogen som arbejder på det nye dameblad "Colleen" som snart skal udkomme for første gang. Vi følger den unge, hippe Lisa som kommer fra et redaktørjob på et fancy ugeblad i London, som er blevet tvunget til at flytte til Dublin for at arbejde på det nye dameblad. Hun er ikke glad for jobskiftet og havde egentlig regnet med et job for bladet Manhattan i New York. Hun kæmper med ensomheden i et helt nyt land og er måske ikke ligeså cool som hun udgiver sig for at være.
Ashling er ikke ligeså tjekket som Lisa, og hun er sådan en som altid hjælper andre. Hendes taske er fyldt med plastre, kuglepenne og andre ting, som folk kunne få brug for. Hun møder dog komikeren Marcus, som hun bliver kærester med og hun kunne ikke være mere lykkelig. Men så går noget helt galt, for Marcus er ikke som hun tror. Samtidig er hun ikke helt populær hos chefen på Colleen...
Clodagh er Ashlings bedste veninde. Hun er gift med Dylan og har to børn, men hun er overhovedet ikke lykkelig. Alle dagene går med børnepasning og hendes kedelige ægteskab. Men så kommer en ny person ind i hendes liv, og det udvikler sig til en affære. Hvad nu? Skal hun fortælle det til Dylan? Og hvem elsker hun egentlig?

Bogen handler om stærke kvinder, som alle kæmper deres egne kampe. Om kærlighed, sex, venskaber og arbejde. Vi følger de forskellige kvinder i deres liv og hverdag, og alle deres opture og alle deres kriser. Det er et skønt eventyr. Det er en fortælling om hvordan det er at have travlt, om det så handler om arbejde eller som hjemmegående. Det handler om at sætte sig mål og følge sine drømme, men at man er nødt til at overveje hvor meget man vil ofre, for at nå målet. For selvom arbejdet og børnene er vigtige, så er kærligheden måske også værd at bruge tid på? Det er en historie om vidt forskellige mennesker, som mødes på en eller anden måde og enten kommer tættere på hinanden eller længere væk. Bogen handler meget om personlig udvikling og rejsen dertil. For hvordan bliver man egentlig et bedre menneske? Og hvor langt tid skal der gå, før man lærer af sine fejl?

Det er en rigtig god historie. Den indeholder måske ikke så sindssygt mange vendepunkter, hvor man tænker "whaaaaat?" og slet ikke havde set den komme, men det sker dog et par gange. Bogen er meget beskrivende og vi får virkelig et indblik i de forskellige kvinders liv, men der kunne godt ske noget mere. Det er mere beskrivende end en egentlig historie, for så meget spænding er der altså ikke. Som sagt er der et par steder, hvor jeg blev overrasket, men det skete alt for få gange, i forhold til længden af bogen. Udover det, synes jeg dog at det er en rigtig fin historie, selvom jeg ikke rigtigt er sikker på hvad jeg lige har læst. Slutningen var god, men ikke særligt vigtig og jeg synes ikke den helt er ordentlig. Der kunne godt blive sat flere punktummer til sidst. Men det har været et skønt eventyr at læse bogen og jeg synes den er god, selvom den har mange ting, jeg gerne ville ændre. Marian Keyes skriver fantastisk, det kan jeg slet ikke komme udenom, men jeg ville nok gerne have haft noget "point of no return" i bogen. Det synes jeg ikke rigtigt der er. Bogen er dog ret god og jeg læste den overraskende hurtigt, selvom den er lidt lang.