Boganmeldelse: De sidste jomfruer i verden

Sidetal: 326
Original sprog: Engelsk "Lobsters"

Det sagde jeg bare ikke.
Men han smilede til mig og sagde "det har jeg altså heller ikke."
Vi grinede begge to, og jeg mærkede en bølge af lettelse over, at han så ikke havde udspioneret mig gennem nøglehullet og set mig presse Stellas fars deodorant mod mohikanermissen.
"Godt så," sagde jeg. "Ingen af os har altså brækket sig til den her fest."
"Endnu," sagde han og løftede pegefingeren, mens han forsøgte at se sjov-alvorlig ud. "Ingen af os har brækket sig til den her fest endnu. Der er jo stadig masser af tid tilbage. Nu skal du ikke afskrive os begge to bare sådan uden videre."
Så grinede vi igen. Man griner altså ikke normalt to rigtige ægte grin de to første sekunder, man har mødt nogen. (Citat s. 43)

I "De sidste jomfruer i verden" møder vi Hannah. Hannah har virkelig ikke lyst til at være jomfru længere. Hun er 18 år gammel og veninderne presser på. Især hendes bedste veninde, Stella, som bare er så meget sejere og pænere end hende. De er endelig blevet færdige med deres eksaminer og det er blevet sommer. Det betyder rejser, festivaler og afslapning. For Hannah starter sommeren godt ud. Hun møder "Toiletdrengen" som er en ganske særlig fyr, hun møder på toilettet til en fest hos Stella. De har kun snakket sammen i få minutter, men det er som om hun ikke kan glemme ham. Samtidig er det forvirrende at se Stella sammen med Pax som de møder på ferien og Casper er nu egentlig også ret sød. Nu må Hannah finde ud af, hvem hun egentlig er vild med. Hvem er hendes hummer?

Sam er jomfru og ligesom Hannahs veninder, presser hans venner også på. Det er begyndt at blive pinligt og et eller andet skal der gøres. Til en fest møder han "Ribenapigen" som han ikke kan stoppe med at tænke på, men ender sammen med Stella i stedet. Det går dog lidt i sig selv og på sin familieferie, møder han Erin. Men efter en pinlig episode hjemme hos hende, må han opgive den plan. Han vil egentlig helst bare se "Ribenapigen" igen, men på en festival møder han pigen Panda, og hun er da egentlig også okay... Det er bare som om det ikke er det helt rigtige...

"De sidste jomfruer i verden" er både sjov, pinlig og fantastisk. Det er en skøn ungdomsbog om at være ung, jomfru og helt forvirret. Det er en fortælling fyldt med humor, (dårlig) sex og masser af kysseri samt jagten efter den eneste ene. Det er både en historie om hvordan det er at være en pige på vej til at blive voksen, og hvordan det er at være en dreng. Det er presset fra vennerne og forholdet til familien. Det er kæleri på trappen omgivet af mennesker. Det  er at komme for tidligt...eller for sent. Det er kondomer, kysseri i krogene og jalousi. Alle de ting som vi forbinder med at være ung, frustreret og samtidig forelsket.
'
Det var en helt almindelig dag, og jeg var løbet tør for bøger. Ej, ikke rigtigt, for der er jo altid et eller andet på min bogreol. Men alle mine nye bøger fra Bogforum var læst og dagen virkede trist og grå. Så jeg gik til min boghandler. Jeg kiggede længe (for jeg ville tage alle bøgerne med hjem, hvis det var muligt!) og så faldt jeg over denne grønne sag, som jeg simpelthen ikke kunne stå for. Den var ikke billig, men jeg kunne mærke at vi passede sammen. Og PYH! Jeg havde heldigvis ret!

Jeg er helt vild med bogen. Jeg synes det er en fantastisk historie som alle unge bør læse. Især dem som går og tænker, at de er helt alene med alle de forvirrende teenagetanker og pinligheder. Den er virkelig sjov! Det er sjældent en bog er så fyldt med humor og det er ganske enkelt vidunderligt. Jeg grinte flere gange undervejs. De fleste kan vidst genkende de fleste episoder i bogen, og det er bare skønt! Samtidig er der en masse Harry Potter og Friends-referencer, som er helt fantastiske! Det var bare så fedt! Som i nok kan læse, er jeg ret begejstret, men det er simpelthen bare en skøn bog! Læs den! Du kommer virkelig ikke til at fortryde det!