tirsdag den 17. november 2015

Boganmeldelse - Geminiderne (Spektrum #2)

Af: Nanna Foss
Sidetal: 656

Jeg skriger da jeg vågner.
Pi! Jeg hører Noahs stemme i mit hoved inden jeg registrerer hans krop på kanten af sengen. Vågn op! Her lugter brændt. Jeg sætter mig op med et ryk og ser min pude ligge på gulvet med et sortsvedent håndaftryk på betrækket.
"Jeg trampede på den" siger Noah. Brystkassen bag den sorte T-shirt bevæger sig i ryk. Han må have hørt mine skrig nede i stuen. Det er ikke første gang han har vækket mig af et mareridt, men det er første gang han har måtte slukke resultatet. (Citat s. 23)

I "Geminiderne" følger vi Pi som er en af hovedpersonerne fra den første bog. Ild er blevet hendes evne efter alt det med kompasset og hun har svært ved at styre den. Hun er hele tiden bange for at sætte ild til folk omkring hende, om hun så er glad eller vred. Samtidig hjælper det ikke at hun sætter ild til sit sengetøj når hun har mareridt om natten. Det gør det heller ikke nemmere for Pi, at hun forelsker sig i Will som er fra fortiden, og derfor ikke har noget at gøre i hendes nutid. Selvom hun hele tiden forsøger at få følelserne til at forsvinde, er det nærmest umuligt at undgå. Will gør nemlig alt hvad han kan for at få kærligheden til at opstå. Der sker flere og flere mysterier som ingen kan svare på, og hvad laver Pi's hættetrøje i 1969? Hvem er det der kaster en brandbombe ind igennem Josefs hus? Hvem er deres nye lærer egentlig? og hvem er skyggefjæset som overfaldt Pi i Australien? Samtidig skal de også have styr på deres evner og tidsrejserne...

Anden bog i Spektrum-serien bliver endnu mere kompliceret end den første, men den holder niveauet hele vejen igennem. Ja, der er mange ting man skal holde styr på, for der sker rigtigt mange forskellige ting i bogen, men det gør bare historien endnu mere spændende. Samtidig begynder hovedpersonerne at få forskellige forhold til hinanden, og det er rigtigt fedt at følge med i deres rejse ind i venskaberne. Som sagt sker der noget hele tiden, og der er hele tiden ting man ikke har fået svar på. Jeg var nærmest helt forpustet da bogen sluttede, fordi der bare skete så meget, og der var så mange ubesvarede ting, som jeg bare MÅ have svar på. Jeg er normalt slet ikke til den slags historier, med rigtigt mange overnaturlige ting, evner og tidsrejser, men jeg har skiftet mening med Spektrum-bøgerne. Hvis det bliver ved med at være ligeså spændende i de næste bøger (og det er jeg sikker på) så er det lige før det er en perfekt bogserie. Jeg er så begejstret!

Hvis jeg kunne give "Geminiderne" en milliard stjerner, så ville jeg det, for den er simpelthen fantastisk. Mindst ligeså fantastisk som den første bog og den roste jeg jo til skyerne. Jeg er nærmest helt tom for ord! Et mesterværk! Spænding fra start til slut og en milliard ubesvarede spørgsmål, som bare venter på at overraske mig. Jeg kan slet ikke vente på resten af bøgerne! Spektrum-serien (og Nanna Foss) har helt sikkert fået en ny fan!

Bogen får 5 (og en milliard) ud af 5 stjerner: *****