mandag den 23. november 2015

Boganmeldelse: Hul i hovedet


Af: Nicole Boyle Rødtnes
Forlag: Alvilda
Sidetal: 211
Original sprog: Dansk

"Det første i skal spørge hinanden om, er, hvordan I har det lige nu og her i dag. Prøv at finde det kort, der bedst beskriver jeres følelser. Og dem, der kan tale lidt, må gerne forsøge at sætte ord på. Der ligger også papir og tuscher, så i kan tegne, hvis det er lettere."
Hun ser rundt på os for at sikre, at vi forstår opgaven.
Theo og jeg stirrer på hinanden. Holder stædighedskonkurrence. Så trækker han på skuldrene som for at vise, at han overgiver sig, før han begynder at bladre i sine kort. Finder et frem af en smiley, der gaber. 
Jeg griner.
"Dig?" siger han og peger.
Jeg bladrer i mine kort. Den lette løsning er at tage den samme som hans, men det vil jeg ikke. Jeg vil gerne vise ham, at jeg kan mere end bare kopiere en joke. Alle kortene føles rigtige og forkerte på samme tid. Hvad føler jeg lige i dag...? Jeg stopper brat med at bladre. Smileyen ser helt forvirret ud eller skør. Begge dele passer. (Citat s. 39)

"Hul i hovedet" handler om den stakkels Vega, som har slået hovedet i en ulykke og derefter har mistet sit sprog. Hun kan sige enkelte ord og forstå de fleste smileyer, men udover det er hun gået helt i stå. Hun gør ikke rigtigt fremskridt til sprogtræningen og hendes forældre er bekymrede. Hun har veninden Ida og kæresten Johan, men det virker som om de ikke rigtigt har noget til fælles længere, og da Vega finder ud af at de to har kysset til en fest, går både venskab og kæresteforhold i stykker. Til en workshop for folk som har mistet sproget, møder Vega den søde Theo som heller ikke har noget rigtigt sprog, efter en dykkerulykke. Da de begge to har mistet deres kærester for nyligt finder de trøst i hinanden og samtidig kan Vega snakke med ham om sin mistanke om, at hendes ulykke ikke var et uheld. De to bliver gladere og gladere for hinanden, og sammen bliver det lettere at snakke og finde sproget som er blevet glemt. Men pludselig finder Vega ud af noget frygteligt... både om ulykken men også om Theo.. hvad skal hun nu gøre?

Det er fortællingen om hvor svært det kan være, når et familiemedlem eller en veninde, kommer ud for en ulykke eller bliver syg. Hvordan det kan smadre et forhold på så utroligt kort tid. Samtidig er det historien om hvordan man kan blive hel igen, hvis man finder den rigtige person at blive hel sammen med og det er en rigtig fin kærlighedshistorie. Jeg læste bogen på et par timer og jeg kunne virkelig godt lide den. Jeg synes det er så godt beskrevet, hvordan hun er så frustreret over ordene. Hvordan hun skal tænke over hver enkelt ord, og det hele flyder ud i mudder. Jeg bliver frustreret på hendes vegne, for der er jo intet i vejen med hendes hjerne ellers. Hendes tanker er jo helt normale. Hvis bare hun kunne sige hvad hun tænker. Samtidig er forholdet mellem Theo og Vega bare så fint og jeg elsker den måde de finder ud af at kommunikere med hinanden uden ord. Det er bare så vigtigt.

Jeg er helt vild med bogen og jeg synes den var ret så fantastisk. Det er et sjældent emne, så jeg synes bare det var rigtigt godt at læse om det. Hjerneblødninger er ikke noget med ofte hører om, så det var fedt. I det hele taget synes jeg at bogen var skøn læsning og den var godt fortalt! Sproget var godt og flydende og den var bare rigtigt fin. Jeg er glad! Tak til forfatteren for en skøn fortælling.

Bogen får 4 ud af 5 stjerner: ****

- Luna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar