Boganmeldelse - 7 døgn for os

Tessas blik er intenst. Hendes øjne er grønne. Pæne. Silje kigger ind i dem og bliver varm i brystet.
- Men er det så vigtigt, hvad jeg gør? indvender hun.
- Tre er eventyrernes tal, svarer Kat. - Dansk, norsk, svensk. Vi laver vores egen camp!
Tessa stikker tommelfingrene op.
- Vi er Pythagoras' trekant! udbryder hun. - Uden dig falder vi sammen!
(Citat s. 84-85)

"7 døgn for os" er en roadroman om tre piger. Tessa fra Sverige, Silje fra Norge og Kat fra Danmark. De mødes på en sommerlejr og har umiddelbart ingenting tilfælles, andet end at de gerne vil væk fra lejren. Da Kat slår den ene lejrleder i ansigtet, bliver hun hjemsendt derfra, men i stedet for at vente, stjæler hun en bil og sammen med Silje og Tessa, flygter hun fra Camp Focus. Sammen kommer de på et roadtrip igennem norden, og det er bestemt ikke kedeligt. Pigerne har dog alle noget i bagagen, og det må de revurdere på rejsen. Hvem er egentlig Kats rigtige far? Har Silje brugt for lykkepiller? Og hvad sker der for Tessa og hendes vildt underlige forhold til sin overbeskyttende mor?

Det er en skøn ungdomsbog om udlængsel og at flygte fra de ting, der er uoverskuelige i hverdagen. Samtidig er det en rigtigt fin fortælling om venskaber på trods af meget forskellige personligheder og sprog. For én gangs skyld spiller kærligheden ikke en rolle i bogen (som den gør i de fleste ungdomsbøger) og det er faktisk et friskt pust. Det er dejligt at venskabet er i fokus. Hele denne der "roadtrip"-fornemmelse er skøn og det er et dejligt eventyr at komme på. Pigerne er godt selskab og det er skønt både at komme tættere på og længere væk, fra de ting som pigerne slås med. Det er beskrevet rigtigt godt, hvordan de er nødt til at finde deres egen slutning, ved at frarøve læseren én. Det var frustrerende, men det virkede SÅ godt!

Jeg var rigtigt glad for bogen, men den måtte godt have været lidt længere. Der skete ikke så meget, som jeg måske havde håbet på og udviklingen af pigerne, var ikke så stor som den kunne have været. Det var ærgerligt at der ikke rigtigt var noget "point-of-no-return" i bogen og at de brugte meget af tiden på at køre, sove og spise. MEN jeg synes faktisk at det var en fin historie, og den fortjener at blive læst, for det er en hyggelig, lille historie, som man ikke bør gå glip af, hvis man er glad for roadromaner eller bare en god ungdomsbog. Selvom der var mange mangler, så var den stadig meget sød og fin og fyldt med venskaber - og det er jo ikke helt dårligt!