tirsdag den 8. december 2015

Boganmeldelse - The Duff

Af: Kody Keplinger
Forlag: Hodder Children's Books
Sidetal: 343
Original sprog: Engelsk

Denne bog har jeg læst på engelsk, hvilket jeg gør overraskende sjældent da jeg tit har svært ved at holde fokus. Dog kan jeg anbefale den til dem som har lidt svært ved engelsk, da den er super letlæselig.

"I actually need your help. You see, your friends are hot. And you, darling, are the Duff."
"Is that even a word?"
"Designated. Ugly. Fat. Friend," he clarified. "No offence, but that would be you."
"I am not the ---"
"Hey, don't get defensive. It's not like you're an ogre or anything, but in comparison..." He shrugged his broad shoulders. "Think about it. Why do they bring you here if you don't dance?" He had the nerve to reach over and pat my knee, like he was trying to comfort me.... (Citat s. 7)

"The Duff" handler om den 17-årige pige, Bianca. Bianca er noget kynisk og sarkastisk, men det er en del af hendes charme. På deres sædvanelige natklub, kommer hun i snak med den irriterende, populære, playerfyr, Wesley, som udnævner hende til at være "The Duff" "The designated ugly fat friend" - hvilket gør ondt på Bianca, og da han derefter begynder at kalde hende Duffy, får det hende bare til at hade ham endnu mere. Alligevel kysser hun ham en aften, og en aften bliver til flere, hvorefter de begynder at have sex. Biancas mor og far skal skilles, og hendes far tager det tungt. Samtidig er hendes eks-kæreste i byen, og hun vil for alt i verden undgå at snakke om ham eller se ham sammen med hans forlovede. I stedet for at se tingene i øjnene, dyrker hun sex med Wesley, for at undgå at føle noget som helst. Men langsomt begynder hun at blive gladere for ham, og selvom han hader ham, kan hun ikke forstå det som hendes hjerte fortæller hende. I stedet for at mærke efter, dropper hun kontakten til Wesley og begynder at date den søde og kloge fyr, Toby... I alt det her svigter hun også sine bedste veninder og sin familie.. det hele begynder at blive noget kompliceret. Og da hun indser at Toby måske ikke er "the one" er det måske for sent...

Det er en rigtig "high school"-fortælling, og det elsker jeg. Sådan noget rigtigt teenage-drama, som jeg så godt kan lide. Bogen minder mig lidt om en blanding mellem "American pie" og "Mean girls" og så bare sammensat med en masse andet teenagelækkerhed. Bogens hovedtemaer må være kærligheden, familien og venskaberne, som altid er hovedingredienserne i et godt teen-drama. Bogen er godt skrevet og den er let at læse, hvilket altid er et plus. Især de dage hvor jeg virkelig har brug for noget let læseligt. Bianca er sjov på sin egen måde, fordi hun er så lækkert kynisk og sarkastisk. Det er virkelig skønt og det er både hendes styrke og hendes svaghed. Jeg kan nu godt lide det, men man kan også godt få for meget. Om ikke andet, så er hun en rigtigt fed karakter. Jeg kan godt lide hele idéen med bogen og dramaet mellem Toby og Wesley, samt den kamp hun selv kæmper med sine følelser. Jeg elsker denne der kamp mellem hjernen og hjertet, det er altid spændende at se hvem der vinder. Jeg synes dog desværre at slutningen falder lidt til jorden med hende og Tobys forhold. Det er som om det er lidt for let sluppet.

Det er en super god bog, og den er rigtigt spændende. Der sker hele tiden noget, og det synes jeg er dejligt. Ikke alt for mange naturbeskrivelser eller beskrivelser af omgivelserne og den slags, som godt kan irriterer mig lidt. Nej, den er faktisk rigtigt fint skrevet. En rigtig god historie, som jeg tror de fleste teenagere og YA-elskere vil holde af. Jeg er glad og meget tilfreds!