torsdag den 10. december 2015

Boganmeldelse - Jeg er her stadig


Af: Clélie Avit
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Sidetal: 263
Original sprog: Fransk "Je suis lá"

Dette eksemplar har jeg vundet i en konkurrence via plusbog.dk.

Jeg fryser. Jeg er sulten. Jeg er bange.
Det tror jeg i det mindste. Jeg har ligget i koma i tyve uger, og så fryser man vel og er sulten og bange. Det giver ingen mening, for hvis nogen burde vide hvordan jeg har det, er det vel mig, men altså... Jeg kan kun forestille mig det. Jeg ved, jeg ligger i koma, for jeg hørte dem tale om det. Vagt.
(Citat s.5)

"Jeg er her stadig" er historien om Elsa som ligger i koma og om Thibault, der ved et tilfælde kommer ind på hendes stue. Elsa er i koma efter en bjergbestigningsulykke og hendes nærmeste er ved at miste håbet om, at hun nogensinde vågner op. Ingen ved dog, at hun kan høre alt hvad de siger. Men udover det, kan hun hverken mærke, smage eller dufte noget som helst. Thibault kommer ind på Elsas stue ved et tilfælde, da han ikke vil besøge sin bror, som har dræbt to piger i en bilulykke. Han kan ikke tilgive ham, og finder trøst og varme hos Elsa. Langsomt forelsker han sig i hende, og hun i ham. Men hvordan kan man have et forhold til én som er i koma? Og hvordan kan man fortælle den man elsker, at man elsker ham, når man er i koma?

Jeg er normalt ikke meget til historier om sygehuset, mennesker på sygehuse og den slags. Jeg kan til tider være meget sygdomsforskrækket. Men så kommer der sådan en fin historie som denne, og giver mig et helt andet syn på det. For den er jo bare så sød og fin, samtidig med at den er rigtigt barsk. Kærlighedshistorien imellem de to hovedpersoner, er så stærk på sådan en fantastisk måde, at man nærmest kan se det for sig, og det er så vigtigt. Jeg synes Elsas side af historien er beskrevet super godt, og man bliver så frustreret på hendes vegne, fordi hun så gerne vil sige noget og bevæge sig, men bare ikke kan få kroppen til at lystre. Jeg synes dog at hele historien om Thibaults bror, var lidt overflødig og egentlig bare i vejen. Jeg har også overvejet om jeg synes om hele historien om babyen... men den er jo så sød, så måske er det okay. Selvom jeg synes det er noget upassende at tage hende med på et hospital. MEN, når det er sagt, så synes jeg altså at historien er så fin og skrøbelig og det kan jeg godt lide.

I det hele taget, er det en rigtig fin historie som man kun kan holde af. Især hvis man, lige som jeg, er glad for søde kærlighedshistorier. Den er så sød og smuk, og samtidig så frygtelig, at man bare må læse videre. For hvad sker der med dem? Vågner hun nogensinde op igen? Åh, det er bare en rigtig god historie, som jeg synes alle bør læse.

Bogen får 4 ud af 5 stjerner: ****

- Luna


1 kommentar:

  1. Hold da op du læser hurtigt! Det er da helt vildt :D

    'Jeg er her stadig' lyder bare som en rigtig sød historie, den vil jeg helt sikkert læse på et tidspunkt :)

    SvarSlet