Boganmeldelse - Rent blod (Morika #1)

Af: Sidsel Sander Mittet
Sidetal: 322

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet, men alle meninger er selvfølgelig mine egne.

Jeg sad netop og tænkte på min barndoms somre i bedstemors hyggelige byhave, da jeg hørte nogen tale udenfor. Samtalen havde været ophidset, og jeg genkendte min mors og min brors stemmer.
"Jeg siger dig, at der er noget galt," havde min bror hvæset.
"Og du indrømmer jo selv, at Oryndro får mere og mere magt, selv i Børnenes Lærdomstempel." Han havde lydt vred og bekymret på samme tid, og pludselig syntes templet mørkere.

"Rent blod" er første del i serien om Morika. I bogen møder vi en vennegruppe, hvor pigen Eshri og krigerdrengen Korau er i fokus. Efter et par grimme tilråb imod forskellige personer på den ellers fredelige skoleø, Raudra, begynder vennerne at se Morika i et helt andet lys. Hvad der skulle være et fredeligt sted fyldt med tolerance og demokrati, er pludselig et sted hvor man ikke er velkommen, medmindre man har det "rigtige" blod. Da det går op for vennerne, at deres homoseksuelle ven Aubr er forsvundet fra Raudra, begiver de sig ud på et farligt eventyr igennem Morika. På vejen møder de både nye venner og frygtelige fjender. Ingenting er som de havde troet, og en helt anden virkelighed går op for dem på rejsen.

Bogen har et helt klart budskab, og det er jeg helt forelsket i. Det handler selvfølgelig om ligestilling og tolerance, og det kan jeg rigtigt godt lide. Samtidig er det et spørgsmål om at kunne stole på hinanden, på trods af forskellighed. Morika er en helt fantastisk verden, som jeg simpelthen elsker og har lyst til at give en ordentlig krammer. Det er noget helt andet, end de bøger jeg normalt læser og jeg fortryder ikke et sekund, at jeg gav den en chance. Det er så fedt at komme ind i et helt andet univers, hvor alting er helt anderledes end den verden vi lever i. Hvor smartphones og fede biler pludselig slet ikke findes, og hvor folk har forskellige hud/hårfarver og slås med sværd. Det er bare så vildt!

Jeg har forelsket mig i universet og jeg MÅ bare i gang med den næste bog, lige med det samme. Det kan jeg jo slet ikke lade være med! Bogen er meget velskrevet og den sørger hele tiden for, at jeg ikke keder mig. Der sker noget spændende hele tiden, og man sidder hele tiden og venter på hvad der lurer rundt om hjørnet. Jeg er fan! Jeg elsker bogen og vil anbefale den til hele verden. Den er simpelthen ganske fantastisk. Selvom du måske tror at den slags historier slet ikke er noget for dig, så giv den en chance alligevel. Du vil ikke fortryde det!

Bogen får 5 (store) ud af 5 stjerner: *****