mandag den 4. januar 2016

Boganmeldelse - Blodets bånd (Morika #3)

Af: Sidsel Sander Mittet
Sidetal: 330

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

Kajen gyngede under mine fødder, eller måske var det indbildning. Foran mig stod Oruan af Akburk. Endelig mødte jeg den mand, der havde forpestet både Oryns liv og Morika. Oruan virkede skarpere, end jeg havde forestillet mig. Jeg sank en klump, som både skyldtes vrede og angst, knugede Oryns hånd hårdere, mens jeg nejede pænt for min kommende svigerfar.

"Blodets bånd" er tredje bog i trilogien om Morika.  Eshri, Oryn og Zaak tager tilbage til skoleøen, Raudra for at forsøge at komme bagom fjenden, som styrer Raudra med deres stærkeste og mest respekterede mænd. Deriblandt er Oryns far. Men for at det skal lykkes, er Oryn og Eshri nødt til at spille forlovede, og Zaak er nødt til at være deres hila-slave. Samtidig tager Korau tilbage til bjerglejren hvor Raesh leder den anden modstandslejr, for at fortælle dem at de snart vil blive angrebet. Raesh tror ham ikke, men da det så sker og Korau og de andre kommer bjerglejren til undsætning, må Raesh indse at han har handlet forkert, og slutte sig til den anden modstandslejr. Sammen bliver de enige om at tage til Raudra for at hjælpe de andre i krigen... Men det er ikke nemt og mange skal dø, for retfærdigheden i Morika. Men måske har de et lille håb, nu hvor morikanere og hilaer kæmper sammen, og både magi og sværd er med i kampen?

Endnu engang er det en fantastisk historie. Den er proppet med kampe og uretfærdighed, som gør mig helt forpustet og samtidig får mig til at læse hurtigere og hurtigere. Det er en fortælling om kærlighed og venskab, og om at tro på det rigtige. Så meget at man vil gøre alt, for at få det til at ske. Det handler om retfærdighed, ligestilling og tolerance, ligesom i de andre bøger, og det er ganske vidunderligt. Jeg elsker at der er en morale i historien, som gør mig klogere jo længere jeg kommer ind i bøgerne. Jeg har muligvis sagt det før, men siger det gerne igen: Det er et fantastisk univers. Jeg er vild med det hele! Med hilaerne og morikanerne. Deres hudfarver og tatoveringer. Sværdkampene, magien og kampen om fred og retfærdighed. Det bliver ikke meget bedre! Selvom det er en tragisk historie, hvor mange skal dø undervejs, er det hele heldigvis ikke dårligt... og mon ikke vores helte redder dagen til sidst?

Absolut vidunderlige og fantastiske bøger! Jeg kan slet ikke få armene ned! Jeg havde overhovedet ikke regnet med at jeg ville elske bøgerne så meget, men her sidder jeg tilbage med en helt særlig følelse i kroppen. Det har været et fuldstændigt mind-blowing eventyr, og der er ingen vej tilbage: Jeg er Morika-fan! Det er helt underligt at tænke på, at det bare er en helt almindelig forfatter, som står bag. Jeg tror det er en troldmand af en slags...