Boganmeldelse - Caldera 1: Profetiens kald

Noah så på mig, som om jeg var idiot. "I Caldera, hvor ellers?"
"Og hvor ligger det så?"
"Cirka syvogtyve millioner lysår væk - det sagde jeg altså også til dig i går."
"Come on, Noah. Kan vi ikke lige holde en pause i legen?"
"Hvad mener du?"
(Citat s. 260)

"Profetiens kald" er første bog i Caldera-serien, og her møder vi den skeptiske og lidt negative Kate, som bruger det meste af sin tid sammen med vennen Peter, og ikke særligt meget andet. Hun er ikke meget til klassekammerater, fester, alkohol eller mange mennesker. Men alt det ændrer sig pludseligt, da Peter finder sammen med klassens populære pige, Emilie, som Kate ikke kan fordrage. Samtidig er den nye dreng i klassen, Noah, begyndt at flirte meget med Kate, og selvom hun bare tror han gør det, fordi hun er den eneste han ikke kan få fat i, så kan hun alligevel ikke rigtigt få ham ud af tankerne. Langsomt lærer hun at acceptere at Emilie er en del af deres gruppe, og Noah får en helt særlig rolle i hendes liv. Men noget er ikke helt normalt ved Noah. Han spiser ikke andet end muffins, der er nogle underlige huller i hans viden og han forstår ikke sarkasme. Kate tænker dog ikke videre over det, men står pludselig en meget mærkelig situation, som hun ikke ved om hun kan tro på og/eller acceptere.

Bogen er en rigtig fin start på et (håber jeg!) vidunderligt eventyr. Jeg er normalt slet ikke til den slags bøger, men jeg er heldigvis god til at give tingene en chance. Jeg har læst nogle gode anmeldelser af bøgerne og så er forsiderne bare så flotte! Selvom skrivestilen og især dialogerne slet ikke virkede på mig i starten, så synes jeg faktisk det hjalp, da jeg kom længere ind i bogen og blev fanget af historien. Det blev jo pludseligt rigtigt spændende! Der blev måske afsløret lidt for meget i starten af bogen, så der var ikke rigtigt så meget der kom bag på mig, og det er lidt ærgerligt. MEN når det så er sagt, så kan jeg virkelig godt lide Kate, selvom hun er ret negativ og skeptisk overfor alting, men det er faktisk er ret godt bud på, hvordan det er at være 17 år. Og det er faktisk også ganske underholdende. Historien er rigtig spændende, og jeg kan godt lide, at der ikke er alt for mange underlige bifortællinger, men at man bare følger Kate og hendes liv. Nu er det jo kun starten, og det er først i slutningen af bogen, der rigtigt begynder at ske noget sci-fi-agtigt, men jeg synes det er en rigtig fin start, hvor man lærer personerne at kende, og får et indblik ind i hvem de var og hvem de er på vej til at blive. Jeg synes det er en god begyndelse på et spændende eventyr!

Uanset hvem du er og hvad du normalt læser, så giv denne her bog et skud, for den er rigtigt god. Jeg ved jo ikke hvad der kommer til at ske i de andre bøger, om de er helt ad helvedes til, men jeg tvivler på det. Det er kun begyndelsen på eventyret, og jeg glæder mig til at læse resten af bøgerne! Gør dig selv en tjeneste: Læs den! (især hvis du kan lide ungdomsromaner, forelskelser og sci-fi!)