Boganmeldelse - Fordelene ved at være en bænkevarmer

Sidetal: 249
Original sprog: Engelsk "The Perks of Being a Wallflower"

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Ordenes by, men alle meninger er selvfølgelig mine egne.

---

25. august, 1991

Kære ven

Jeg skriver til dig fordi jeg hørte hende sige at du er sådan én der lytter og forstår ting, og fordi du ikke dyrkede sex med den der person til den fest I var til, selv om du sagtens kunne have gjort det.
Vil du ikke nok være sød at lade være med at prøve at finde ud af hvem hun er? For så vil du sikkert også finde ud af hvem jeg er, og det vil jeg for alt i verden undgå. (Citat s. 11)

"Fordelene ved at være en bænkevarmer" handler om teenageren Charlie, som skal starte i high school og er hamrende nervøs. Han er ikke som andre, men derimod en meget introvert person, som betragter livet fra sidelinjen, uden rigtigt at deltage i hvad der sker omkring ham. Men det betyder ikke, at han ikke oplever noget, for det gør han bestemt. I brevform beskriver han sit liv på skolen med vennerne Sam og Patrick. Hans forelskelse i Sam og derefter hans kæresteforhold til Mary Elizabeth, som han egentlig ikke er helt sikker på om han kan lide. Om Patricks forhold til fyren Brad, og alt der imellem af fester, stoffer, alkohol og familien, som ikke altid er nem at holde ud. For selvom alt egentlig er ganske okay, sker der som regel et eller andet man ikke ved hvad man skal gøre ved. Hvad er alt det med moster Helen? Hvad skal han gøre, når alle hans venner snart tager på college? Charlie har mange spekulationer, og han deler dem alle i denne bog.

Jeg er så glad for at jeg læste denne bog. Jeg har hele tiden vidst at jeg ville læse den på et tidspunkt, og det skulle være før jeg så filmen (som jeg har på dvd). Nu fik jeg den presset ind, og det er jeg glad for. Det er en hyggelig lille sag, uden alt for meget drama, men samtidig rigeligt med drama. Det er bare som om det først går op for én i slutningen af bogen. Det er nemlig ikke drama på "hvor er det uretfærdigt"- måden, men på den stille måde, som Charlie fortæller den på, og det kan jeg rigtigt godt lide, Jeg synes at bogen giver et rigtigt fint indblik i, hvordan det er at være en lidt anderledes teenager, når man ikke ligefrem er den mest udadvendte person. Den beskriver så fint, alle de ting man oplever som ung, og det kan jeg bare så godt lide. Man bliver lidt irriteret på Charlie sommetider, fordi han ikke rigtigt deltager, men jeg synes han gør et godt forsøg. Samtidig virker han sommetider meget barnlig, og det kan jeg godt se man sommetider er, når man er teenager, men han er det bare lidt for meget, Som om der er en masse ting, han slet ikke har forstået. MEN når det er sagt, synes jeg det er en rigtig hyggelig bog, som er god at læse i et tog, en bus eller den slags, fordi brevene ikke er overdrevet lange, og der derfor kommer en naturlig pause, hvor man kan stoppe og lave noget andet. Den kan dog også læses uden pauser!

"Fordelene ved at være en bænkevarmer" er en rigtig fin historie om at være teenager, og jeg synes alle bør give den en chance. Den er ikke hvad jeg havde regnet med, og jeg er meget spændt på at se filmen! Den er ikke et mesterværk, men det er en rigtig, rigtig god historie og den er nem at komme igennem, Læs den hvis du elsker en rigtig ungdomsbog om teenagere, det første kys, fester, alkohol og alt i den dur. Du vil ikke fortryde det.