torsdag den 7. januar 2016

Boganmeldelse - Kærlighedsbreve til de døde


Af: Ava Dellaira
Forlag: Ordenes by
Sidetal: 362
Original sprog: Engelsk "Love Letters to the Dead"

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Ordenes by, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Kære Kurt Cobain

I dag gav mrs. Buster os vores første opgave i engelsk: at skrive et personligt brev til en død person. Som om det brev ville nå frem til vedkommende oppe i himlen eller via posthuset for spøgelser. Meningen var nok, at vi skulle skrive til en eller anden afdød præsident eller sådan noget, men jeg har brug for en, jeg kan tale med. Jeg ville ikke kunne tale med en præsident. Men jeg kan tale med dig... (Citat s. 1)

"Kærlighedsbreve til de døde" er Laurels fortælling, set ud fra breve til afdøde kunstnere. Det er historien om hendes sorg, efter hendes storesøsters alt for tidlige død, fortællingen om hendes nye venner og veninder på skolen samt drømmefyren, Sky, som hun så gerne vil i kontakt med. Samtidig kæmper hun med skyldfølelsen over hendes søsters død, og at hendes far er ulykkelig og hendes mor er flyttet til Californien. Halvdelen af tiden bor hun hos sin meget religiøse tante, som heller ikke ligefrem gør hendes liv lettere. Langsomt begynder hun dog at indse nogle ting, og måske er alting ikke så slemme som hun havde troet? Måske er historien en anden end den hun har fortalt sig selv? Finder hun mon sammen med Sky? Hvad er der med Natalie og Hannah, som kysser hinanden når de er fulde? Hvad skal der ske med Tristan og Kristen, når fremtiden er så usikker? Og hvad skete der egentlig med May, da hun døde?


Dette er en rigtig god og fin ungdomsbog, ligesom en ungdomsbog skal være. Der er skole, venskaber, kærlighed og ting som er lidt forbudte. Sex, alkohol og hash. Det er præcis hvad jeg forbinder med ungdommen og starten på at blive mere voksen. Det er der man begynder at finde ud af, hvem man egentlig er. Om man så er ramt af sorg eller indser at man er homoseksuel. Der sker bare så mange ting, som kan være så hårde at komme igennem. Skal man tage skole alvorlig? Hvad sker der for veninderne? Har den lækre fyr kigget på mig? Åh, det er bare som det skal være. Helt perfekt. Som lesbisk, synes jeg at historien om Natalie og Hannah er fantastisk, og åh, hvor jeg kender deres situation. Det er virkelig ikke nemt det der med at være vild med sin veninde, og skulle indse at man måske lesbisk. Jeg kan virkelig genkende deres situation. Og hvor er jeg glad for at Laurel tager det så fint og slet ikke ryster på hovedet af dem. Det er bare så vigtigt. Selvom historien er så alvorlig som den er, synes jeg stadigvæk den er hyggelig og lidt sjov. Det er rart, så det ikke kun er negativt og tragisk det hele. Jeg er desuden helt vild med Sky, som den der lidt mystiske fyr, som gemmer på en vidunderlig personlighed. Yes!

Alt i alt, er det en bog jeg helt sikkert vil huske tilbage på med glæde. Den er simpelthen bare rigtigt god! Den indeholder alle de ting som er vigtige for en ungdomsroman, og samtidig bliver man klogere på livet, når man læser den. Selvom den er tragisk på sin egen særlige måde, ser jeg den ikke som en sørgelig bog. Nej, den er så meget mere end det! Jeg er helt sikkert blevet forelsket i "Kærlighedsbreve til de døde". Et absolut must-read!

Bogen får 5 ud af 5 stjerner: *****

- Luna



Ingen kommentarer:

Send en kommentar