Boganmeldelse - Sanddrømmeren

Af: Sidsel Katrine Slej
Forlag: Turbine
Sidetal: 251

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

I det øjeblik åbenbarede den sig. Et vidunderligt syn af klare farver i den største og mest pragtfulde regnbue, Fréa nogensinde havde set.
Bifrost udsprang fra et sneklædt bjerg, hvor farverne genspejledes og lyste i solopgangen. De sænkede farten, og Aslak nærmede sig den stejle bjergside, hvor han landede og løb et stykke hen over sneen. Let og elegant som en gazelle.
"Så, nu bliver vi sluset ind!" sagde moren. (Citat s. 25)

I "Sanddrømmeren" møder vi Fréa. En helt almindelig pige fra Århus, som efter en turbulent nat, finder ud af at hun er valkyrie og derefter bliver fragtet til Asgård (hvor de nordiske guder bor) hvor hendes forældre oprindeligt er fra. Der skal hun gå i skole og lære helt andre ting, end hun gjorde på sin gamle skole. Udover at være valkyrie, er hun ganske særlig. Hun er nemlig sanddrømmer, hvilket betyder at hun drømmer ting/ser ting som sker i virkeligheden (for det meste!), og det er ikke altid nemt. Fréa har svært ved at vende sig til det nye sted og de gammeldags regler, og da hun finder ud af at hun er blevet lovet væk til Magne, kan hun slet ikke holde til mere. Men langsomt går det dog op for Fréa at hun er vigtigere end hun havde troet, og det er farligt. Rigtigt farligt.

"Sanddrømmeren" er en fortælling hvori der indgår så mange forskellige og vigtige emner. Jeg er for eksempel helt vild med hvordan status er så vigtigt i Asgård, og fortællingen om hvordan jætterne bliver behandlet (og hvordan de behandler de andre). Det er sådan en god beskrivelse af klassisk mobning, som jo kan ske alle steder. Uanset om det er Århus eller Asgård. Samtidig er det en historie om krig, kærlighed, venskaber og familie, og det synes jeg bare er så dejligt. Jeg elsker hele universet og alt der handler om nordisk mytologi. Da jeg gik på efterskole i niende klasse, spillede vi musicallen "Fimbul" som var bygget op omkring de nordiske guder og hele historien. Det var fantastisk og derefter blev jeg virkelig interesseret i nordisk mytologi. Jeg åd det råt, når vores lærer på gymnasiet fortalte om det i religion, og jeg døde næsten da der kom "Jul i Valhal" i tv. Det var bare så stort. Jeg elsker det hele! Guderne, Asgård, jætterne, ragnarok og alle skabningerne. Alle myterne og fortællingerne. Det jeg prøver at sige er, at jeg elsker at historien foregår i den verden, og samtidig er så letlæselig. Det kan nemlig være noget af en prøvelse at komme ind i det univers. Der er så mange historier og myter man skal holde styr på, men jeg synes forfatteren gør det så sindssygt godt.

Jeg er forelsket i Fréa og hele universet omkring den nordiske mytologi. Jeg har været på et helt fantastisk eventyr og jeg knuselsker bogen noget så meget. Jeg har ét godt råd til alle jer som ikke tror i vil synes om den: LÆS DEN! I vil elske den! Uanset om i er til nordiske guder eller ej! Jeg glæder mig til at læse den næste bog og har svært ved at få armene ned over dette fine, lille mesterværk!