Boganmeldelse - Vildhunden og panteren (Morika #2)

"Hila, du har myrdet Morikanere. Hvad har du at sige til dit forsvar?" Spurgte han.
Zaak smilede hårdt. "Som om du er interesseret i at høre min side af historien."
Raesh knyttede næverne. Jeg var sikker på, han ville have slået Zaak, hvis ikke det var for Eshri.
"Stop Raesh, han har ikke gjort noget, det var..." Hun tøvede.
På trods af alt, der var sket de sidste dage, var det heller ikke let for hende at udlevere Oryn.
"Hold kæft, lillesøster," gjaldede Raesh uden at vende sig. Han henvendte sig igen til Zaak. "Jeg gider ikke dine flabetheder. Der er dødsstraf for at myrde Morikanere."

I "Vildhunden og panteren" ser vi endnu engang krigen i Morika, igennem pigen Eshri og krigerdrengen Korau. De to og deres venner har fundet frem til modstandslejren, som styres med hård hånd, af Eshris storebror, Raesh. Det virker som om de endelig er i sikkerhed for Oryndro, men langsomt går det op for vennerne, at de heller ikke er i sikkerhed i modstandslejren. Hilaerne bliver behandlet som slaver, og Raesh dømmer både Zaak og Oryn til døden, efter mordet på nogle Oryndrokrigere. Nu er det op til dem, om de vil sætte sig op imod dem som egentlig var deres venner, eller om de fortsat vil finde sig i den dårlige behandling. Samtidig vokser krigen i Morika og vennerne leder stadigvæk efter Aubr...

Bogen giver et rigtigt godt indblik i, hvordan det føles at være midt i en krig (ikke at jeg har prøvet det!), Hvordan det kan være svært at vide hvem man kan stole på. Det er slet ikke til at vide, hvem der er på ens side, og hvem der er ude på at slå en ihjel, hvis man ikke kigger ordentligt efter. Samtidig er det der man finder ud af, hvem ens virkelige venner er. "Vildhunden og panteren" er en en fortælling om en krig, men samtidig også fortællingen om alle de ting der sker udover det. Det er en kærlighedshistorie, en fortælling om venskaber og familiebånd. Både de gode og de dårlige. Det handler igen om retfærdighed og kampen for det rigtige, samtidig med ligestilling og tolerance. Hvad skal man egentlig tro på? Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Hvor kan man være tryg? Der er så mange spørgsmål og ting man skal finde ud af, midt i sådan en krig. Historien bliver bare mere og mere spændende.

Jeg elskede denne bog ligeså meget som den første. Jeg kan sidde helt opslugt af bogen, så jeg slet ikke kan læne mig tilbage i sofaen, fordi det er så spændende. Samtidig kan jeg krumme tæer over Raesh og hans dårlige beslutninger når det handler om Hilaerne og Oryn. Jeg glemmer at trække vejret når der er kampe og nogen dør eller kommer til skade. Alt det, gør Morika-serien til et vidunderlig eventyr. Det er en fantastisk verden og jeg elsker at være en del af den. Jeg glemmer alle mine egne problemer og tanker, når jeg læser bøgerne, og det er præcis sådan det skal være. Morika-bøgerne er en skøn flugt fra virkeligheden, hvor intet er som det plejer.