Boganmeldelse - Runemagikeren (Sanddrømmeren #2)

Fréa nikkede. "Ragnarok indvarsles af tre vintre i træk uden somre imellem. Af fjendskab og ufred imellem slægter, der før var frænder."
"Man skal derfor tage det alvorligt, når vejret skifter til det koldere."
"Som nu?"
Groa nikkede.
"Tror du, at Ragnarok nærmer sig?... (Citat s. 31)

---

I "Runemagikeren" møder vi endnu engang Fréa, som er i træning som valkyrie i Asgård. Det er dog ikke alt hun er god til, og hun er ikke god med hverken sværd eller til hest. I stedet finder hun ud af en anden måde at forsvare sig på. Hun lærer runemagi, som ikke mange kan mestre. Der er bestemt ikke fred i Asgård længere, og det går op for Fréa at der er mange hemmeligheder hun ikke kender til. Først bliver ungdommens æbler forgiftet, derefter finder Fréa ud af at Asbjörn er vild med hende, og da han forsøger at kidnappe hende til giftermål, opstår der krig imellem de to familier. For at freden skal bevares, vil Fréa tage med Magne til Midgård, men det må de kun hvis de bliver gift.
Efter brylluppet finder Fréa pludselig ud af ting hun aldrig havde troet om sin mand, og sammen med jættepigen Ranveig tager hun selv ud og forsøger at redde Asgård fra truslen i havet.

Pyh, hvor var den spændende. Det var lige før jeg holdt vejret hele vejen igennem bogen. Der sker noget hele tiden, og jeg er ikke engang sikker på at jeg har fået halvdelen med i teksten ovenover. Men hvor er det en fantastisk historie. Jeg er stadigvæk høj på, at den handler om de nordiske guder. Jeg kan bare slet ikke få nok. Samtidig kan jeg rigtigt godt lide Fréa og jeg synes hun handler på den rigtige måde, hver eneste gang hun står i en konflikt. Jeg synes heller ikke rigtigt at nogle af personerne irriterer mig, som de ofte kan gøre. Ikke engang Asbjörn er helt slem. Jeg kan faktisk godt lide ham, fordi han er så blid imod Fréa. De fleste af personerne er forholdsvis fornuftige og har en grund til deres handlinger. Det gør mig rigtigt glad! Udover det, så kan jeg rigtigt godt lide båndet imellem Magne og Fréa. Jeg synes de er så gode sammen. I starten syntes jeg det var lidt let sluppet, at de bare skulle blive forelskede lynhurtigt, men jeg synes forfatteren er sluppet afsted med det i denne bog. Det er blevet et rigtigt fint kærlighedsforhold som jeg holder meget af. Jeg er stadigvæk helt forelsket i hele universet, og jeg ville ønske jeg selv kunne bo i Asgård, selvom de godt kan være lidt gammeldags og Odin måske ikke er helt retfærdig. Det virker alligevel som et magisk sted.

Alt i alt må jeg endnu engang konkludere at jeg er vild med det hele. Bogen er skøn! Jeg kan nærmest ikke finde noget som jeg ikke kan lide, og det må jo betyde at den er ret fantastisk. Vidunderligt univers som jeg så gerne vil være en del af, og læse mere om. Denne bog er absolut en af mine favoritter (sammen med den første!) og jeg synes virkelig forfatteren har gjort endnu et lille mesterværk! Jeg er solgt!