fredag den 12. februar 2016

Boganmeldelse - Som ulve er færrest og får er flest

Af: Palle Vibe
Forlag: Peewit
Sidetal: 53

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren, men alle meninger er selvfølgelig mine egne.

Det hele starter, når unglam når en vis alder og begynder at blive ulvebare og ulvevare (må ikke forveksles med varulve) og begynder at gå på ulvekik og tilsyneladende på skrømt kaste lange lange lammeblik efter de ulve, de tilfældigvis måtte få øje på uden for folden.
Ulvene har på deres side et lige så årvågent øre for, hvad der rører sig rundt omkring. (Citat s. 5)

---

"Som ulve er færrest og får er flest" er et satirisk indblik i hvordan det er at være mand og kvinde (ulv og får). I bogen møder vi Lille Lam og Lille Ulv, som skal lære hvordan det er at være henholdsvis ulv og får, men også hvordan det andet køn (eller race) skal takles og hvordan de i virkeligheden er. For får og ulve er meget forskellige! Hvor får kan lide at smøre klovlak på klovene og mulemaling på mulen, så er ulvene måske lidt mere afslappede når det kommer til udseendet. Men det er bestemt ikke det eneste, som adskiller får og ulve fra hinanden. Men uanset hvor forskellige de er, så finder de altid sammen til sidst, for traditionen tro skal der stiftes familie, men heller ikke dér, er det nemt at forstå hinanden.

---

Bogen giver et godt indblik i, hvor forskellige mænd og kvinder er, på en humoristisk og ret komisk måde. Den tager ikke parti, og det kan jeg godt lide. Det er ret vigtigt at der ikke bliver nedgjort eller peget fingre. Derimod er det en fortælling om de forskelligheder og små mærkelige vaner, som mænd og kvinder har. Og det er jo rigtigt nok! Nu skal jeg ikke sidde og gøre mig klog på mænd, for jeg lever i et lesbisk parforhold og har ikke rigtigt styr på det modsatte køn, men jeg har dog en far som jeg har boet sammen med i 18 år, og der sniger sig nogle sandheder frem i denne bog, som jeg kender fra ham (og min lillebror). Når jeg læser bogen, tænker jeg egentlig mere på mine forældre end på mig selv, men jeg kan nikke genkendende til mange af tingene som omhandler kvinder (får). Jeg må indrømme at jeg ikke er meget til den slags lidt underlige, satiriske fortællinger, og jeg har svært ved at forstå den slags. Men jeg forstod det meste af denne, og det synes jeg forfatteren skal have ros for. Det var en fin lille historie, men som lesbisk må jeg nok konstatere at det hele er lidt fjernt for mig. Om ikke andet, er den rigtigt hyggelig og jeg tror at mange som lever i et mand/kvinde parforhold virkelig vil sætte pris på den!

Det er en fin lille bog, som fortæller om mænd og kvinder på en ny og sjov måde, og det synes jeg er rigtigt godt! Jeg vil dog anbefale den til folk som ikke er homoseksuelle, da de nok får lidt mere ud af den end jeg gjorde!