fredag den 5. februar 2016

Lidt om Luna #3 - Tøjstil


Dem som har fulgt mig i mange år, nære venner og veninder, ved at jeg har set meget forskellig ud. Jeg har haft ret mange forskellige tøjstile, men det er simpelthen fordi jeg så utroligt hurtigt bliver inspireret af folk omkring mig, personer på billeder eller den slags. Jeg kan godt lide at prøve noget nyt, og så er jeg egentlig ret ligeglad med hvad alle andre synes (især mine forældre, da jeg var teenager!) - men det har egentlig aldrig bekymret mig, hvad andre folk tænker om mit udseende. Her kommer en lille historie om mine forskellige tøjstile.

Jeg så meget almindelig ud, da jeg var 12 år gammel og boede i Roskilde. Jeg har altid eksperimenteret lidt med forskellige stykker tøj og har sommetider syet mit eget (dog uden held). Men som 12-årig gik jeg ret meget op i, at ligne alle de andre. Det var røde onlybukser og matchende kondisko, langt, glat hår og ingen makeup. Jeg var trods alt kun 12.

Det er mig i den røde trøje, øverst til venstre.

 Der begyndte dog at ske noget, da jeg flyttede til Slagelse som 13-årig. Min tøjstil ændrede sig og jeg begyndte at eksperimentere lidt mere. Først var det skiftet fra bukser til nederdel. Jeg ville KUN gå med nederdel. Det var egentlig starten, mere skulle der ikke til. Så skete der det, at jeg hørte om en "ny" tøjstil. Den hed "Goth" og gik egentlig ud på at man kun gik i sort tøj, sort makeup, sort hår og det hele. Jeg var 14 år gammel, da jeg besluttede mig for, at det var lige noget for mig. Men det skiftede altså ret hurtigt. Jeg besluttede mig i stedet for, hvad jeg selv troede, var hippiestilen. Jeg vil nok nærmere kalde det "neon hippie" eller noget i den retning, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg lignede. 
Sådan så jeg altså ud i min "neon hippie"-periode. Jeg havde dog også andet tøj, som var mere "hippie-agtigt" end det jeg har på der. Jeg ligner mere en neon-farvet poptøs på det her billede.

Men så startede jeg altså på efterskole. En rigtig hippie efterskole, og der var det altså slet, slet ikke særligt sejt at se ud som jeg gjorde med alt det neon. Jeg var pludselig poptøs blandt en masse flippere og det passede mig overhovedet ikke. Så jeg skiftede tøjstil igen. Det blev mere flippet og væk med neonfarverne. 
Mere nedtonet, men dog stadigvæk med en lækker yin-yang halskæde om halsen.

Da jeg kom hjem fra efterskolen, var jeg nok kørt lidt træt i alt det flippede og hippie-agtige. Det var måske bare ikke helt så meget mig, og jeg var nok i virkeligheden lidt for vred og melankolsk til den tøjstil. Så jeg skiftede igen! Jeg forelskede mig i punken. Punk blev det vigtigste i mit liv og min tøjstil ændrede sig noget så drastisk.

Yes. Mit punker-jeg. Uden hår, med nitter og huller.
Det blev faktisk ved det meste af 10. klasse, indtil jeg mødte "Gothpigen" som blev min kæreste, og nok prægede mig lidt i samme retning som hendes egen tøjstil. Så jeg endte ud som goth endnu engang. 
Ja, jeg ser muligvis lidt vred ud i det... det var jeg nok egentlig også.

Sådan så jeg ud i slutningen af 10. klasse og et godt stykke af 1.g, men så ændrede jeg mig langsomt. Jeg blev mindre sort og mere mig. Måske ikke den jeg er den dag i dag, men jeg begyndte at gå mere med det tøj jeg bare havde lyst til og sked på andres meninger. 






Gymnasiepigen Luna, med lidt mere farve (dog ikke neon)

Da jeg var færdig med gymnasiet, stod jeg pludselig i en situation hvor jeg skulle ud og være alvorlig og arbejde. Jeg skiftede ikke stil med det samme, men den blev tonet kraftigt ned, for jeg arbejdede på McD, og der så man altså ikke rigtigt sådan ud. Der gik dog noget tid, og jeg må indrømme at jeg nok aldrig kommer til at se helt "almindelig" ud. Jeg vil altid være Luna. Jeg leder meget efter mig selv for tiden, og føler efterhånden jeg har fundet ud af hvem jeg er. 

Jeg tror ikke man kan kalde min nuværende tøjstil for noget. Jeg er glad for sort (som altid) og jeg er glad for alt der er boho. Lækkert mønster, smykker med smukke sten og den slags, og så vil jeg jo gerne være blond (den opmærksomme ved at jeg har brugt det meste af de sidste par år på at have rigtigt grimt hår, fordi jeg er i gang med at gro det sorte helt ud, så det kan blive blond). Jeg går også med tanken om dreadlocks, men nu må vi se.




Mig, som jeg ser ud nu!

Der er jo gået nogle år imellem gymnasietiden og til nu, men der er faktisk ikke sket frygteligt meget med min tøjstil i mellemtiden. Mit hår har ikke engang ændret sig specielt meget. Det har været klippet lidt, men ellers ikke det store. Det største er vidst at mit hår er min egen hårfarve lige nu (med sort i spidserne... damn you udgroning!) efter at have været sort i rigtigt mange år. Jeg føler jeg er nået til et punkt nu, hvor der skal ske noget nyt. Jeg glæder mig til at se, hvordan jeg kommer til at se ud i fremtiden.

Jeg håber I har hygget jer med et lille indblik i min tøjstil. Jeg har haft 1000 forskellige hårfarver og frisurer, så hvis I vil se billeder, siger I bare til. Min computer er proppet med gamle billeder! 


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar