torsdag den 24. marts 2016

Boganmeldelse - Limbo



Af: Kevin Japsen
Forlag: Facet
Sidetal: 136
Original sprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

- Hvorfor angreb han? Hvem er I?
Spørgsmålene fløj ud af munden på Elias. Han havde endnu ikke fundet den ro, der gjorde ham i stand til at overveje spørgsmålene mere nøje og analysere situationen.
- Det er ikke så vigtigt, hvem vi er. Det vigtigste er, AT vi ER.
Achimenes lænede sig lidt mere tilbage, lagde armene over kort og så ud til at nyde tyngden i sit svar. 
- Jeg er ikke sikker på, at der er noget "vi" blandt os. Ser du, i starten lyttede vi bare til vinden.
- Hvad skete der?
- Den første krig. Krigere i rustninger af lys, skrig fra Afgrunden forklædt i ubestemmelige formationer af sort røg. Vi havde intet med det at gøre. Intet. Alligevel var næsten ingen af os tilbage, da krigen sluttede. (Citat s. 44)

---

"Limbo" handler om Elias som har givet lidt op. Hans liv er ikke skide fantastisk. Han har ingen venner i skolen og hans mor er ikke kommet over hans fars død. Da han samtidig finder ud af at han har kræft, ved han ikke længere hvad han skal tænke om situationen. Men da han møder Sia på hospitalet, bliver det hele anderledes, og han kommer samtidig på sit livs eventyr. Et eventyr i en helt anden verden, hvor Sia er prinsesse og noget ondt lurer om hjørnet.

---

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtigt forstod bogen. Jeg kan rigtigt godt lide starten af bogen og det som handler om Elias normale liv, men hele eventyrdelen forstod jeg overhovedet ikke. Jeg ved ikke om der er en dybere mening med bogen og hele historien, men hvis der er, så forstår jeg det ikke. Jeg er kommet så langt, at det har noget med hans koma at gøre, og at hele den verden kun findes oppe i Elias hoved, men udover det er jeg ret lost. Jeg forstod simpelthen ikke den primære historie i bogen, og det er rigtigt ærgerligt. Jeg kunne godt lide starten og skrivestilen som er noget dybere end i andre ungdomsbøger, men resten var simpelthen ikke noget for mig. Den var nok lidt for underlig (det siger en del, for jeg har læst nogle mærkelige ting...) Men når det er sagt, så kan jeg rigtigt godt lide idéen, og det er derfor den får en stjerne mere, end jeg egentlig havde tænkt.

Denne bog er altså slet, slet ikke noget for mig. Jeg elsker idéen med den syge dreng og hans nye veninde, samt deres eventyr sammen. Men udover det, så forstod jeg ikke så meget af historien, hvilket er så ærgerligt, for jeg vil virkelig gerne kunne lide den!

Bogen får 3 ud af 5 stjerner: ***



Ingen kommentarer:

Send en kommentar