onsdag den 16. marts 2016

Boganmeldelse - Livets tåger


Af: Ulrik Grabowski
Forlag: Mellemgaard
Sidetal: 66
Original sprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Mellemgaard, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Forkullede lig skyller op
på min indre strand.
Der løber væske
ud af ligene,
en tyk masse
af selvdestruktiv
bitterhed,
som mit kroniske mindreværd
træder rundt i.
...
(Citat s. 40)

---

"Livets tåger" er en digtsamling om livet. De rå, sorte tanker. Kærligheden, ærligheden og alle de andre ting som foregår indeni. Det er beskrivelsen af farlige følelser, fantastiske oplevelser og nærmest ubeskrivelig kærlighed. 

Jeg er helt vild med denne her digtsamling. Der er mange, lidt farlige digte i den og det kan jeg rigtigt godt lide. De der mørke, sorte tanker, som jeg kender så godt fra mig selv. Jeg kunne virkelig sætte mig ind i de ting, som blev beskrevet. Måske ikke som jeg har det lige nu, men de tanker jeg har, når jeg har det svært. Der bliver samtidig tryllet med ordene og med opbygningen og linjerne, hvilket jeg altid synes er en fest at læse. 

---

Lille fyr
med følelserne uden på tøjet,
siddende klemt sammen
inde i den fine dagligstue
med forældrenes kogen op over hinanden
trillende rundt i hovedet.
Spekulerende,
fabulerende,
insisterende
tankestrømme over det gode liv;
livet uden for de fire vægge - 
kunne man mon have det bedre?

...
(Citat s. 56)

---

Jeg er virkelig, virkelig vild med denne her digtsamling og der er nogle af dem, som minder mig lidt om Strunge, hvilket altid er et kompliment fra min side. Det lidt melankolske og dystre. Jeg kan virkelig anbefale den til folk som kan lide anderledes og lidt mørke digte, som fortæller den sandhed vi alle sammen kender men sjældent snakker om. Jeg er så glad for at jeg fik muligheden for at læse den, for den er i sandhed et lille bitte mesterværk. 

Bogen får 4 ud af 5 stjerner: ****




Ingen kommentarer:

Send en kommentar