onsdag den 2. marts 2016

Boganmeldelse - Lygtemandens datter

Af: Jette Kjær Petersen
Forlag: Egolibris
Sidetal: 526 (på min iPhone)

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget Egolibris, men alle meninger er selvfølgelig mine egne. Desuden har jeg læst den på min iPhone, så hvis sidetallene ikke passer, er det derfor.

---

"Der er nogen, som prøver at komme i kontakt med mig. Jeg kan føle det helt ind i knoglerne," sagde jeg og skælvede over hele kroppen, mens jeg nervøst prøvede, om jeg kunne se noget nærme sig i mørket. "Er her nogen?" råbte Lukas.
Vi lyttede begge. Det eneste, vi kunne høre, var vores åndedræt der næsten larmede i vores øre.
Jeg følte noget skære sig ind i mit bryst og måtte bide tænderne sammen for ikke at jamre mig højlydt.
"Er du okay?" Lukas lød bekymret. "Måske var det her ikke en god idé."
"Lukas..." hviskede jeg og stirrede i rædsel på et lys, der tændes på den anden side af søen.
(Citat s. 281 på min iPhone)

---

"Lygtemandens datter" handler om den 16-årige Calluna som netop er startet i 10. klasse på en ny skole. Hun bor hos sin mormor, fordi hendes mor er død og hendes far forsvandt for mange år siden. Det går egentlig meget godt, men om natten drømmer hun mærkelige drømme, som virker utroligt virkelige. Samtidig oplever hun nogle mærkelige ting, som hun har svært ved at forstå. Da hun uden varsel kommer til at give Alexander stød, går deres forhold i stykker, og der går ikke langt tid før hun falder for den smukke Lukas. Lukas er heller ikke som andre, hans far er nemlig engel, hvilket gør ham til halvengel. Sammen forsøger de to at finde ud af, hvem Callunas far egentlig var... men de har med kræfter at gøre, som ingen af dem havde forudset.

---

Først og fremmest synes jeg at det er en fremragende fortælling. Bogen er virkelig spændende og jeg læste den hele på samme dag, da jeg simpelthen ikke kunne slippe den. Jeg elskede fortællingen om Calluna og Lukas, og jeg elskede universet med lygtemænd, engle og hekse. Absolut fantastisk historie. MEN når det så er sagt, så havde den desværre nogle fejl som jeg har lidt svært ved at se bort fra. For det første er sproget slet, slet ikke som 16-årige snakker. Det er meget voksent og passer på ingen måde til deres aldersgruppe. Samtidig synes jeg at dialogen bliver for tam og lidt for kliché-agtig. Lidt for meget "Hvordan går det?" - "Det går meget godt." - og det er simpelthen så kedeligt. Der mangler noget ordentlig samtale, som ikke bliver en kedelig kliché at læse. Udover sproget og dialog som har mange fejl, så er der desværre også en del stavefejl, som ødelægger fortællingen en smule. Det er 1. oplag og derfor er det okay at der er småfejl, men der er desværre en del. Øv. Der er flere ting som ikke helt passer mig, men når alt det er sagt, så var jeg henrykt over historien. Den er bare rigtigt god! Jeg levede mig helt ind i universet og jeg kunne rigtigt godt lide personerne, selvom Calluna sommetider irriterede mig lidt, fordi hun virkede yngre end hun egentlig var.

Alt i alt var det en rigtig god fortælling, men dog med en del mangler og fejl. Det gjorde dog ikke historien meget dårligere, da handlingen trak rigtigt meget op, og trækker op i min samlede vurdering. Jeg synes virkelig den har potentiale og jeg vil meget gerne vide hvad der videre kommer til at ske!