tirsdag den 8. marts 2016

Boganmeldelse - Magnus' punkerhår - og andre korte historier om nogle af de lidt svære ting i livet


Af: Joan Bach Poulsen
Forlag: Mellemgaard
Sidetal: 39
Original sprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Mellemgaard, men alle meninger er selvfølgelig mine egne.

---

Magnus vil klippes. Han ønsker sig en hanekam.
Han vil være skaldet i siderne, så hans storebror
kan spejle sig i hans isse.
Han vil gerne lige en rigtig bisse!
Kammen skal farves rød, grøn og blå,
og alle hans venner, de må gerne se på!

---

"Magnus' punkerhår" er en rigtig fin bog om alle de ting, som er så svære at snakke med sit barn om. Jeg har ikke selv børn eller noget med børn at gøre, men jeg ved hvordan jeg selv havde det som barn, og jeg er sikker på at jeg ville have elsket denne bog. På den måde kan man nemlig få snakket om de lidt svære ting, med sine forældre eller den som læser bogen sammen med én. Selv for mig som voksen, synes jeg den var både lærerig og underholdende, og jeg holdt virkelig af at læse den. 

---

En dag, da Sune var fire år,
kørte han en tur med mormor, og de kom forbi en kirkegård.
Og mormor, som med historier er spækket,
gjorde Sune noget så forskrækket!
Hun fortalte om Oldebedstes gravsted,
men glemte hele historien om hendes liv
og den smukke afsked.

---

Der er både fortællinger om at ville have en anderledes frisure og konsekvenserne deraf, men også lidt sværere fortællinger om skilsmisse og død. Det synes jeg bare bliver taget op på en dejlig let måde, så børnene heller ikke bliver kede af det, når man læser bogen med dem. Jeg er vild med de fine tegninger i bogen, som er med til at fortælle historien rigtigt godt. Alt i alt er det bare en rigtig fin bog som jeg vil gemme, til hvis jeg en dag skulle få børn!

Bogen får 4 ud af 5 stjerner: **** 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar