Boganmeldelse - Pulsens Koordinater

Alligevel føler du dig som en gæst
blandt dyt, båt og summen af shopping
for din vej er blind
eller grå
eller uoplyst i skumringen (fra digtet: Rådhuspladsen, Sidste sko, S. 30)

---

"Pulsens Koordinater" er en digtsamling som foregår i Københavns gader. Det er følelser blandet med storbyens puls og alt derimellem. I denne samling bliver man taget på en rejse igennem tanker, følelser og de forskellige koordinater. Vi møder forskellige sindsstemninger som forfatteren bruger til at beskrive omgivelserne. En følsom rejse igennem København.

---

Som jeg har sagt før, så er jeg rigtigt kræsen når det handler om digte og digtsamlinger. Det har nok noget at gøre med at jeg selv har skrevet digte det meste af mit liv. Der skal en del til at røre mig! Det synes jeg desværre ikke denne samling formår. Jeg kan godt se idéen med den, og jeg synes det er rigtigt fint lavet, men jeg føler det ikke rigtigt. Da jeg ikke er så kendt i de københavnske gader, kan jeg virkelig ikke se de forskellige billeder for mig, og det ødelægger desværre oplevelsen lidt. Der er et par af digtene, som har dele jeg synes er rigtigt fine, men det er ikke rigtigt nok til at overbevise mig. Digtsamlingen kommer ikke ind under huden på mig, og jeg har simpelthen ikke følelserne med når jeg læser den, hvilket jeg synes er rigtigt vigtigt, når jeg læser digte. Jeg kan godt lide når jeg kan genkende noget, og det kunne jeg ikke rigtigt i denne samling. Men når det er sagt, så synes jeg at forfatteren skriver rigtigt flot. Den er super godt skrevet og er meget velformuleret, med en masse gode sætninger og flotte beskrivelser.

Jeg må nok indse at denne samling bare ikke var noget for mig. Jeg tror den er rigtigt fin for (især) dem som har en kærlighed til København og som kender gaderne, og derfor kan se meningen med digtene bedre. Forfatteren skal dog have ros for at skrive rigtigt godt, for digtene er meget velskrevne og fyldt med lækkert guf og flotte ord. Men det er desværre ikke nok til at gøre, at jeg virkelig kommer til at kunne lide den.