Boganmeldelse - Skæbnens valg (Caldera #3)

Af: Mette Bundgaard Laursen
Forlag: Facet
Sidetal: 293

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Facet, men alle meninger er selvfølgelig mine egne!

---

Noahs øjne blev smalle. "Det er sjovt, som du bliver ved med at påstå, at vi ikke er kærester. Tror du virkelig, at bare fordi du siger, at du slår op, at du så kan tillade dig at gå i seng med alle mulige andre?"
"Naphal er ikke ´alle mulige andre´. Han er min kæreste, og eftersom jeg ikke kommer sammen med dig længere, rager det ikke dig, hvem..." længere nåede jeg ikke, før han afbrød mig.
"Du fatter virkelig ingenting, vel Kate?" Hans stemme var uhyggeligt rolig nu. "Du er min kæreste. Det står i min profeti, at du skal giftes med mig." (Citat s. 145)

---

"Skæbnens valg" er den tredje bog i trilogien om Caldera. Kate er tilbage på jorden efter hendes rumrejse for at redde Caldera. Hun har slået op med Noah, og nu regner hun med at leve sit eget liv uden hans profeti. Det kommer selvfølgelig ikke til at ske, for kort tid efter at hun er færdig med gymnasiet, dukker Noah op og kommer med et tilbud som Kate ikke kan modstå. Det eneste hun skal gøre, er at bo hos Naphal i en uge, så bliver Euginia befriet fra anarkisterne. Det er ikke noget problem for Kate, da hun stadigvæk er vild med Naphal. Kate indgår dog den aftale med Noah at når ugen er slut, vil hun tilbage til jorden. Ikke noget bryllup og ikke noget liv som dronning, sammen med Noah. Men vil Naphal lade hende gå? Og hvis hun får lov, vil Noah så lade hende tage tilbage til jorden uden at opfylde profetien?

---

Jeg havde glædet mig sådan til denne bog, for jeg kunne virkelig godt lide de to første, men øv, hvor den skuffede mig. Den har taget mig flere uger at komme igennem, fordi jeg bare blev mere og mere irriteret på alle personerne. Først på Christian fordi han opfører sig som en tøs, derefter på Naphal fordi han skaber sig sådan overfor Kate i starten, uden overhovedet at komme med en forklaring. Og så selvfølgelig Noah som er fuldstændigt ulidelig i denne bog og slet, slet ikke kan se ud over sin egen næse og det han kender hjemmefra, samt profetien som nærmest fylder hele hans liv. Det går på intet tidspunkt op for ham, at han ikke bare kan bestemme over et andet menneske, fordi en profeti har fortalt ham at de skal giftes på et tidspunkt. Samtidig er han bare vildt urimelig overfor Kate, som bare gerne vil slå op og leve et liv sammen med Naphal, som hun rent faktisk føler noget for. Han kan ikke engang se, at det er ufedt at være gift med en som man ikke er forelsket i. Jeg kan dog rigtigt godt lide forholdet mellem Kate og Naphal når han endelig kommer til nogenlunde fornuft, og jeg kunne godt lide slutningen, og det med tatoveringerne synes jeg var rigtigt fint og romantisk. Men udover det, så synes jeg at hele idéen med Christian virkede som fyld og at Noah var en kæmpe nar, som gjorde at jeg faktisk ikke havde lyst til at læse videre. MEN jeg fik afsluttet bogen, og jeg fortryder ikke at jeg fik slutningen med. De to første bøger var dog meget, meget bedre efter min mening!

I det hele taget var denne bog bare ikke helt som jeg havde håbet. Der var nogle fine ting med i den og det er en god historie, men personerne irriterede mig simpelthen bare alt for meget. Selv Kate gjorde mig frustreret engang i mellem, og det gjorde bare at jeg ikke havde lyst til at læse videre. Den havde gode ting som jeg godt kunne lide, men de var ingenting i forhold til de dårlige.