Boganmeldelse - Stolthed og fordom

Af: Jane Austen
Sidetal: 386
Original sprog: Engelsk "Pride and prejudice"

Min søde kone Julie the Book Cat har købt dette eksemplar, og jeg knuselsker den smukke forside!

---

"Jeg ville nu ikke være så kræsen, som du er," udbrød Bingley, "Ikke for alt i verden! Jeg har aldrig mødt så mange indtagende piger i mit liv som her i aften. På ære! Og flere af dem er endda ualmindelig kønne."
"Du danser med den eneste smukke pige i salen," sagde mr. Darcy og så hen på den ældste miss Bennet.
"Åh! Hun er det skønneste væsen, jeg nogensinde har set! Men en af hendes søstre sidder lige bag dig, og hun er ganske køn og utvivlsomt meget venlig. Lad mig bede min partner om at forestille dig."
"Hvem mener du?" Han vendte sig om og så et øjeblik på Elizabeth, til han fangede hendes blik. Så tog han øjnene til sig og sagde koldt:"Hun er tålelig, men ikke smuk nok til at friste mig..." (Citat s. 16)

---

"Stolthed og fordom" handler om den unge pige Elizabeth Bennet og hendes liv i 1800-tallets middelklasse, hvor det er vigtigt at være pæn og høflig, og hvor det vigtigste for en ung kvinde er at blive gift med en ordentlig (og rig) mand, som kan forsørge hende. Elizabeth møder den arrogante og stolte mr. Darcy som hun til at starte med, ikke kan fordrage. Han er en ubehagelig mand, som hun ikke vil have noget med at gøre. Da hun samtidig finder ud af, at det er hans skyld at hendes søsters forhold til Bingley ikke har udviklet sig, hader hun ham kun endnu mere. Langsomt udvikler de to dog følelser for hinanden, og da hun finder ud af sandheden og han samtidig begynder at opføre sig anderledes, er der måske en chance for at de to skal finde sammen.

---

Det er første gang jeg har læst en bog der er skrevet for så langt tid siden (Hvis man ser bort fra Macbeth i gymnasiet) og jeg skulle virkelig vænne mig til sproget og skrivestilen. Men da jeg havde fundet ud af det hele, elskede jeg virkelig historien! Den er skrevet så man rigtigt bliver grebet af, hvordan de levede og snakkede dengang, og jeg kan virkelig høre denne der forfinede, pæne tone i deres samtaler, og det synes jeg er rigtigt godt. Sommetider synes jeg dog at der var mange forskellige personer man skulle finde ud af, og det kunne godt være lidt forvirrende, da jeg slet ikke kan huske så meget som halvdelen af de nævnte. Jeg synes også at kærlighedshistorien druknede lidt i nogle andre små-fortællinger, og selvom det var ærgerligt var det faktisk ikke så slemt, for sidehistorierne var også rigtigt spændende. Hvis jeg skal have det hele med, skal jeg nok læse bogen et par gange mere, men mit første indtryk af den er altså, at det er en rigtigt god fortælling. Jeg har helt sikkert fået mod på at læse noget mere Jane Austen og nogle flere gamle klassikere, for denne her bog var bare rigtigt spændende og rigtigt god.

Hvis du ikke ved hvor du skal starte, men gerne vil læse klassikere, så synes jeg du skal starte med "Stolthed og fordom". Det er en rigtig fin historie, men jeg vil altså ikke rigtigt kalde den en kærlighedshistorie. Jeg kan dog rigtigt godt lide den alligevel! Når man først er blevet vant til sproget og skrivestilen, så er det en fantastisk fortælling med en masse guf, og det kommer fra en som slet, slet ikke er til sådan noget med "gamle dage".